Op naar een groener en blauwer Nederland met de Groene Gezonde Bedrijventerreinen Estafette

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

juli 21, 2022

Slechts 1% van het grondoppervlak van bedrijventerreinen bestaat uit bomen, planten, gras of waterpartijen. Dat kan anders! Op 10 oktober wordt op de High Tech Campus in Eindhoven het startschot gegeven voor de Groene Gezonde Bedrijventerreinen Estafette. Het is een initiatief van Stichting Steenbreek, Natuur en Milieufederaties, NL2025 en nlgroeit.

Om de gewenste impact te creëren op een duurzame en gezonde leefomgeving, moet Nederland onder andere aan de slag met de kwaliteit en kwantiteit van bedrijventerreinen. Maar 1 procent van het grondoppervlak van bedrijventerreinen bestaat momenteel uit groen-blauwe structuren, ofwel: bomen, vaste planten, gras, sloten, poelen.

Bedrijventerreinen natuurinclusief en klimaatbestendig

In samenwerking met NL2025 en zijn aanjagers willen we dat meer bedrijventerreinen duurzaam worden ingericht. Ook moeten ze natuurinclusief en klimaatbestendig zijn. De Groene Gezonde Bedrijventerreinen Estafette vindt daarom plaats in de vorm van excursies op inspirerende en vooruitstrevende groen-blauwe bedrijventerreinen door heel Nederland.

Op deze events zullen wethouders, beleidsmakers, NGO’s en ondernemers bij elkaar komen om inspiratie op te doen.

High Tech Campus Eindhoven

Het startschot wordt gelost op de High Tech Campus in Eindhoven op 10 oktober. De estafette vindt plaats van 13.30 uur tot 16.30 uur, deelname is gratis. De High Tech Campus in Eindhoven heeft als ambitie het meest duurzame bedrijventerrein van Europa te zijn in 2025.

AANMELDEN ESTAFETTE