Verslag lezing ‘Plaats voor de wolf in Brabant’

november 10, 2022

Verslag lezing ‘Plaats voor de wolf in Brabant

Johan Mees, wolvendeskundige van de provincie Noord-Brabant, aan het woord

Onder de titel ‘Plaats voor de wolf in Brabant’ organiseerde de Brabantse Milieufederatie samen met de Provincie Noord-Brabant, Brabants Landschap, Natuurmonumenten en Staatsbosbeheer een lezing over de aanwezigheid van de wolf in onze provincie. De meer dan 100 aanwezigen werden door Johan Mees, wolvendeskundige van de provincie Noord-Brabant, bijgepraat over feiten en fictie rondom de wolf. Ook kon er worden gedebatteerd aan de hand van stellingen.

Met het Nederlandse spreekwoord ‘Je moet huilen met de wolven in het bos’ gaf BMF-directeur Femke Dingemans het startschot voor de avond. Daarmee deed zij een oproep om te verkennen hoe we kunnen samenleven met de wolf en met deze nieuwe situatie leren omgaan. Wolven spreken tot de verbeelding, maar leiden ook tot maatschappelijke vraagstukken. Voor- en tegenstanders komen daarbij soms lijnrecht tegenover elkaar te staan.

Voor de Brabantse Milieufederatie is de wolf een waardevolle toevoeging aan onze natuur. De wolf is dus welkom in Brabant. Maar dat ontslaat ons als mensen niet van de verantwoordelijkheid om de aanwezigheid van de wolf goed te begeleiden. En te beschermen wat nodig is.

Leren van buurlanden

Op de Groote Heide heeft zich eind september 2020 officieel een wolf gevestigd. ‘De wolf verdwijnt niet meer uit Brabant’, is de stelling van Johan Mees, wolvendeskundige van de provincie Noord-Brabant. De komst van de wolf biedt zowel kansen voor de biodiversiteit als uitdagingen voor de maatschappij. Daar moeten we in Nederland nog mee leren omgaan. Buurlanden zijn hier al verder mee en daar kunnen wij weer van leren.

Hoewel er nog geen sprake kan zijn van het beheer van wolven in Nederland hebben we wel een Interprovinciaal Wolvenplan. Dit plan is vooral gericht op preventieve maatregelen. In zijn presentatie nam Johan de aanwezigen mee in de huidige beschikbare preventieve maatregelen die genomen kunnen worden om vee te beschermen. Bijvoorbeeld met wolfwerende rasters, kuddewaakhonden en het ophokken van het vee.

Opgave voor de maatschappij

Lianne Schröder van Natuurmonumenten en Bart van Ekkendonk, herder van gescheperde schaapskuddes, begeleidden als deskundigen het debat met de aanwezigen. De stelling ‘Over 10 jaar zijn we met z’n allen gewend aan de wolf’ leidde tot verdeeldheid in de zaal. Volgens de deskundigen moet er nog veel gebeuren voordat het zover is en vraagt dat om aanpassingsvermogen. Een opgave waar we in de maatschappij samen aan moeten werken, met begrip voor elkaars belangen en emoties.

DOWNLOAD PRESENTATIE