Platform wil te kappen populieren A2 hier houden

maart 27, 2018

Platform wil te kappen populieren A2 hier houden

Als er bomen gekapt worden, dan kan het hout maar beter een duurzame bestemming krijgen in Nederland dan een laagwaardige ergens op de anonieme wereldmarkt. Met dat idee is een groep ondernemers en maatschappelijke organisaties gestart met het platform www.wehoudenjulliehier.nl.

Dat het platform juist nu is gelanceerd, is geen toeval maar ingegeven door het nieuws over de aanstaande kap van 1.750 markante populieren langs de A2, tussen Liempde en Best. De initiatiefnemers vinden net als vele anderen, dat de mooie bomen een mooie Nederlandse toepassing verdienen. Zo dragen ze in hun tweede leven bij aan een meer circulaire economie. Als we geen actie ondernemen, dan is de kans groot dat dat prachtige hout naar China en India geëxporteerd wordt. Maar dat hoeft niet. Deze tijd vraagt om het opwaarderen en het regionaal verwerken van het hout. De opzet van het platform wordt onder meer ondersteund door de Brabantse Milieufederatie.

Bouwinitiatieven en houtbehoefte
‘Met www.wehoudenjulliehier.nl dagen we architecten, bouwbedrijven, woningbouwcorporaties en andere professionals die veel met hout werken uit ons te tippen over hun behoefte aan populierenhout’, vertelt mede-initiatiefnemer Job Wittens. Op een interactieve kaart worden alle bouwinitiatieven (en houtbehoefte) bijgehouden om de vertaalslag te maken naar de te vellen bomen.

Aanbod en vraag samenbrengen
‘Nog deze maand velt Rijkswaterstaat de eerste 57 bomen. Als we weten dat er vraag is, en weten in welke maat het hout gezaagd zou moeten worden, kunnen we Rijkswaterstaat benaderen met de vraag om het aan ons te verkopen. De partners binnen het platform zorgen dan voor de verwerking en levering op maat.’

Wittens beschouwt het online platform als een pilot. Mocht er voldoende vraag zijn naar het populierenhout uit Het Groene Woud, dan is het zomaar denkbaar dat ook de dit najaar te kappen 1.700 bomen later terug te vinden zijn in de Nederlandse huizen, bedrijven en instellingen.