Provincie Noord-Brabant koopt het meest duurzaam in

februari 5, 2015

Provincie Noord-Brabant koopt het meest duurzaam in

Van alle provincies in Nederland loopt Brabant voorop op het gebied van duurzaam inkopen. Maar bijvoorbeeld energie, infrastructuur en financiële diensten worden nog nauwelijks duurzaam ingekocht. Dat blijkt uit een onderzoek van groene ondernemersvereniging De Groene Zaak in samenwerking met De Natuur en Milieufederaties (NMF).

Overheden moeten vanaf 1 januari 2015 100% duurzaam inkopen. Naar aanleiding hiervan stelden De Groene Zaak en NMF dertig vragen over duurzaam inkopen aan tien provincies en tien grote steden. Uit het onderzoek blijkt dat de provincie Noord-Brabant en de gemeente Utrecht het best duurzaam inkopen, maar ook dat provincies en grote gemeenten dat nog lang niet in alle gevallen doen.

Bovendien blijken de criteria voor ‘duurzame’ producten vaak nietszeggend of verouderd en bij ruim 40% worden duurzame beloften in de praktijk niet of deels waargemaakt. Daarom moet het duurzaam inkoopbeleid tot 2020 radicaal anders, stelt De Groene Zaak.  De Tweede Kamer voert vandaag overleg over de toekomst van duurzaam inkopen met het kabinet.

Lees de QuickScan Duurzaam Inkopen provincies en gemeenten.

Tags: