Regeerakkoord: Eerste stap naar een natuurinclusieve samenleving

december 15, 2021

Regeerakkoord: Eerste stap naar een natuurinclusieve samenleving

Foto: Michael Fousert via Unsplash

Het vandaag gepresenteerde regeerakkoord is een eerste stap in de richting van een natuurinclusieve samenleving. “Veel ambities, intenties en ronkende teksten, maar uiteindelijk dienen we natuur en milieu alleen als we ook daadwerkelijk stappen zetten.”

Het nieuwe kabinet zet volgens de Brabantse Milieufederatie (BMF) stappen in de richting van een natuurinclusieve samenleving, waarbij de belangen van natuur, milieu, klimaat, duurzaamheid én gezondheid worden geborgd in onze samenleving. De natuur- en milieuorganisatie vindt het tegelijkertijd teleurstellend dat het nieuwe kabinet niet alle kansen grijpt die er liggen.

“Het is positief dat het nieuwe kabinet nadrukkelijk oog heeft voor het tegengaan van klimaatopwarming en de aanpak van de stikstofcrisis”, zegt BMF-directeur Femke Dingemans. “Daarbij geeft het nieuwe kabinet aan dat het op heel veel terreinen een voortrekkersrol wilt spelen, eerder had de minister-president het over Nederland als Olympisch kampioen klimaataanpak.”

Opvallend daarbij is dat het nieuwe kabinet het wel heeft over biodiversiteit versterken, maar ze komt niet tot echt concrete plannen. En ronduit schokkend vindt de BMF het dat het nieuwe kabinet zelfs niet spreekt over droogte en verdroging.

Concrete invulling noodzakelijk

De BMF kijkt verder dan de ambities, intenties en ronkende teksten in het regeerakkoord. Dingemans: “Uiteindelijk gaat het om de concrete invulling van alle plannen, willen we natuur, milieu en klimaat écht beschermen. Daarbij is een rechtvaardige overheid, ook een overheid die zich houdt aan de eigen wetten en regels, en toeziet dat anderen dat ook doen.”

De terughoudendheid van de BMF wordt bevestigd door de informateurs. Zij gaven bij de presentatie aan dat stikstof en klimaat vragen om een nadere invulling. De BMF is dan ook heel benieuwd met welke concrete voorstellen dit kabinet komt.

“Het is net als met voetbal: een wedstrijd win je niet op basis van goede bedoelingen en intenties, uiteindelijk gaat het erom wie de meeste punten scoort als het laatste fluitsignaal is geweest.”

Nationale aanpak natuur en milieu

De BMF roept het kabinet op om te komen met een nationale aanpak voor problemen als stikstof, verdroging, ruimtegebrek en verlies aan biodiversiteit. Voor de natuur- en milieuorganisatie zijn daarin drie punten leidend:

1. Herstel biodiversiteit
  2. Natuurinclusieve energietransitie
  3. Aanpak droogtecrisis

Kortom: er zijn veel mooie ambities, maar uiteindelijk gaat het om de concrete invulling hiervan. Als Brabantse Milieufederatie blijven we erop toezien dat de grote opgaven in samenhang met elkaar worden aangepakt. Voorkomen moet worden dat beleid van los zand aan elkaar hangt.

Dingemans: “Met elkaar kunnen we werken aan een natuurinclusieve samenleving. De BMF doet dat hier in Brabant met haar lokale natuur- en milieuorganisaties, maatschappelijke partners, (Brabantse) overheden en het Netwerk Goed Boeren. Daarbij wil de BMF een actieve bijdrage leveren aan de realisatie van de doelen uit het regeerakkoord.”