Video | Ruim 50% van Brabantse bedrijven houdt verlichting ’s nachts onnodig aan

Nieuws | Thema: Duurzame energie

augustus 20, 2020

Ruim 50% van Brabantse bedrijven houdt verlichting ‘s nachts onnodig aan

Brabantse bedrijven verspillen onnodig veel energie én geld door ‘s nachts het licht te laten branden. Dat blijkt uit een steekproef van de Brabantse Milieufederatie en de Natuur en Milieufederaties. Bedrijven kunnen kosten besparen door sensors aan te brengen waardoor verlichting automatisch dooft en aanspringt bij onraad.

De Natuur en Milieufederaties (NMF’s) hebben in het kader van de Nacht van de Nacht-campagne energieverspilling door kantoorverlichting in Nederland in kaart gebracht. In totaal zijn er ’s nachts 1327 bedrijven ad random gefotografeerd. In Brabant laat ruim de helft van de bedrijven de lichten ’s nachts branden, zo blijkt uit de test.

Kosten besparen, doe het licht uit

In heel Nederland laat ruim 70% van de bedrijven onnodig verlichting branden. Bij 48% brandde de binnenverlichting, bij 38% de buitenverlichting en 14% van de bedrijven had zowel binnen als buiten de verlichting branden. Bedrijven verspillen hiermee jaarlijks zo’n 536 miljoen kWh, dat staat volgens een schatting van ECN gelijk aan het stroomverbruik van zo’n 150 duizend huishoudens.

Bedrijven kunnen kosten besparen door verlichting met sensoren te plaatsen. Daarbij heeft licht met bewegingssensoren een afschrikwekkende werking op inbrekers. Een onverlicht gebouw, waar bij onraad het licht plotseling aanspringt door een bewegingsdetector, trekt meer de aandacht dan een gebouw waar continue de verlichting aan staat.

Duurzame kantoorverlichting

De Brabantse Milieufederatie stuurt de bedrijven die tijdens de steekproef zijn gefotografeerd aanbevelingen om het pand duurzaam en veilig te verlichten. “Samen met MKB Nederland dagen we bedrijven uit om vanaf de Nacht van de Nacht alle lichten te doven,” zegt Annie van de Pas (directeur NMF’s). “Het bespaart geld, energie en zorgt voor een mooiere sterrenhemel in Nederland. Het is daarnaast ook beter voor (nacht)dieren en de gezondheid van mensen.”

Uit eerder onderzoek blijkt dat 8 op de 10 Nederlanders wil dat bedrijven de reclameverlichting en aanlichting van de bedrijfspanden dooft.

Meer weten over energiebesparing?