Schone lucht: extra maatregelen nodig

november 16, 2021

Schone lucht: extra maatregelen nodig

Foto: VisitBrabant

De ambities om elke Brabander drie gezonde levensjaren erbij te geven, kan alleen gehaald worden met extra maatregelen op het gebied van landbouw, energie en mobiliteit. Deze gezamenlijke oproep doen ANWB, Brabants Landschap, Brabantse Milieufederatie, Fietsersbond Noord-Brabant, IVN Natuureducatie, Longfonds, Natuurmonumenten en Wandelnet.

De provincie Noord-Brabant heeft in haar concept-beleidskader Gezondheid de ambitie uitgesproken om elke Brabander drie gezonde levensjaren erbij te geven. De brede coalitie van organisaties op het gebied van gezondheid, verkeer, recreatie en toerisme, en natuur en milieu steunen dit streven en vragen daarbij nadrukkelijk aandacht voor de gevolgen van luchtvervuiling.

Aanpak luchtvervuiling noodzakelijk

Schone lucht, waarin mensen zich gezond kunnen bewegen, is letterlijk van levensbelang. Toch staan luchtvervuiling en fijnstof in de top van belangrijke risicofactoren om ziek te worden. In 2015 zorgde ongezonde lucht in Nederland voor 11 duizend vroegtijdige sterfgevallen, circa 150 duizend verloren gezonde levensjaren en ruim een half miljard euro aan zorgkosten.

De gezondheidsambities van de provincie kunnen alleen gehaald worden door luchtkwaliteit er expliciet bij te betrekken, met extra maatregelen en een integrale aanpak van opgaven in landbouw, energie en mobiliteit, zo schrijven de organisaties.

Niet vrijblijvend

Om te zorgen voor een gezonde leefomgeving met schone lucht voor jong en oud, doen de organisaties voorstellen om de volksgezondheid te verbeteren.

“Nu is het moment om concrete doelen en maatregelen vast te stellen voor onze gezondheid”, zegt BMF-directeur Femke Dingemans. “Het is belangrijk dat dit overkoepelende beleidskader niet vrijblijvend wordt.”

De Omgevingswet geeft provincies daarbij de mogelijkheid om voor luchtkwaliteit eigen normen vast te stellen, ook in veedichte gebieden. De organisaties roepen op om de normen voor fijnstof in lijn te brengen met de adviezen van de Wereldgezondheidsorganisatie, en normen vast te stellen voor endotoxinen op basis van de adviezen van de gezondheidsraad en GGD.

“Zelfs al in de baarmoeder lopen kinderen gezondheidsschade op door luchtvervuiling. Luister naar artsen en wetenschappers en ga over tot actie. Voorkom dat onze kinderen onnodig ziek worden”, zegt directeur Michael Rutgers van Longfonds.

Meer groen en schone mobiliteit

Naast het vaststellen van betere normen, kan een mooie natuurlijke, groene omgeving de gezondheid en luchtkwaliteit helpen verbeteren.

Aad Smid van Fietsersbond Noord-Brabant: “Meer groen zorgt voor een aantrekkelijke omgeving en helpt om fietsen en wandelen te stimuleren. Daarnaast is het goed voor de mentale gezondheid en helpt het om stress te verminderen. Zorg daarom als provincie voor groene en recreatief toegankelijke zones rond dorpen en steden.”

De maatschappelijke organisaties kijken ook naar mobiliteit om te zorgen voor betere luchtkwaliteit. De transitie naar schone en actieve mobiliteit is daarbij noodzakelijk.

“De elektrificatie van het wagenpark en de aanleg van een goede laadinfrastructuur spelen hierbij een belangrijke rol,” zegt Dennis Potter van ANWB. “En door het realiseren van aantrekkelijke fiets- en wandelroutes en snelle fietsverbindingen wordt het leuker en gemakkelijker voor mensen om te kiezen voor actieve en gezonde manieren om onderweg te gaan.”

DOWNLOAD BRIEF

Dit is een gezamenlijk persbericht van ANWB, Brabants Landschap, Brabantse Milieufederatie, Fietsersbond Noord-Brabant, IVN Natuureducatie, Longfonds, Natuurmonumenten en Wandelnet.