Snelle energiebesparing nodig en BMF doneert aan Tilburgse Voedselbank

Nieuws | Thema: Duurzame energie

maart 17, 2022

Snelle energiebesparing nodig en BMF doneert aan Tilburgse Voedselbank

Een verzameling hulpmiddelen om direct energie te besparen, zoals een energiemeter, douchemeter, deurdranger en waterbespaarder.

Energiebesparing is belangrijker dan ooit. Er is een klimaatcrisis, we zijn afhankelijk van gewelddadige dictators en de energierekening rijst de pan uit. Om te zorgen dat iedereen mee kan doen, vraagt de Brabantse Milieufederatie aandacht voor energiearmoede en doneert aan de Tilburgse Voedselbank.

Snelle energiebesparing en overgang op duurzame energie is de enige structurele weg vooruit: dit lost veel problemen tegelijk op. Als we het samen doen, kan dit snel veel opleveren. Samen met andere natuur- en milieuorganisaties, wetenschappers, bewonersorganisaties en groene bedrijven presenteren we een pleidooi om 5 miljard kuub gas te besparen binnen een jaar.

Direct minder gasverbruik

Er zijn miljarden kubieke meters gas te besparen door alleen ruimtes te verwarmen en verlichten waar ook mensen zijn. De thermostaat en de temperatuur van de cv-ketel kunnen omlaag, de verwarming en verlichting kunnen zuiniger worden ingeregeld. Tal van kleine ingrepen leveren direct een lager gasverbruik op: bijvoorbeeld de deurdranger, de tochtstrip en de brievenbusborstel.

Dat geldt ook voor het bedrijfsleven en de industrie: pak bijvoorbeeld verwarmingsbuizen en hete leidingen goed in. Werk vrijdagen thuis zodat we reiskilometers sparen en de verwarming eerder uit kan. We kunnen nog veel olie besparen door het OV en de fiets te gebruiken, langzamer te rijden, de banden op spanning te hebben, elektrisch te rijden en auto’s te delen.

Iedereen kan bijdragen

Wij zien dat de urgentie en de behoefte om ‘iets’ te doen nu zo groot is dat veel mensen en bedrijven al aan de slag zijn. Gelukkig maar. Laten we dat samen nog veel sterker maken en elkaar helpen. Met elkaar bepleiten wij een Samenwerkingsprogramma Snelle Energiebesparing. Want iedereen kan bijdragen aan de vermindering van ons energieverbruik.

Wij willen graag samen met de overheid alles uit de kast halen om nu ook echt de radicale verandering in gang te zetten die nodig is. Wij pleiten voor een doelstelling om binnen één jaar tenminste vijf miljard kuub minder aardgas te gebruiken.

Donatie aan Tilburgse Voedselbank

Energiebesparing doen we samen en dat betekent voor de Brabantse Milieufederatie dat er ook aandacht moet zijn voor huishoudens met een smalle beurs.

“Het is belangrijk dat mensen met lage inkomens worden geholpen. Niet iedereen heeft het geld voor deurdrangers, tochtstrips of energiemeters”, zegt BMF-directeur Femke Dingemans. “Om het goede voorbeeld te geven doneren we aan de Tilburgse Voedselbank om direct in en om het huis energie te besparen.”

“We beseffen dat het probleem van energiearmoede hiermee niet is opgelost. Het is een klein gebaar aan al die gezinnen die gebruik maken van de voedselbanken, dat we aan hen denken en hun zorgen ook nadrukkelijk onder de aandacht blijven brengen van beleidsmakers.”