Statiegeld op blikjes? Yes We Can!

Nieuws | Thema: Circulaire economie

november 25, 2020

Statiegeld op blikjes? Yes We Can!

Met de slogan ‘Yes We Can’, starten 151 gemeenten, bedrijven en organisaties in heel Nederland deze week de nieuwe campagne voor een snel besluit voor statiegeld op blikjes. De Natuur en Milieufederaties, waaronder de Brabantse Milieufederatie, doen ook mee.

Een overgrote meerderheid van de Nederlanders wil dat er statiegeld op blikjes komt. Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond benadrukt: ‘‘Uit onderzoek onder onze leden blijkt dat 75% van de consumenten voorstander is van statiegeld op blikjes. Consumenten begrijpen niet waarom zo’n voor de hand liggende, bewezen effectieve maatregel als statiegeld niet gewoon snel ingevoerd wordt.”

Statiegeld op blikjes

Samen met al die gemeenten, organisaties en bedrijven wil de Statiegeldalliantie politici aanmoedigen om nu door te pakken en statiegeld op blikjes snel in de wetgeving te zetten. Het beslismoment staat gepland voor het najaar 2021. Maar tellingen door Rijkswaterstaat tonen aan dat het aantal blikjes in de natuur niet daalt, maar sterk stijgt met 19 procent. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat verklaarde daarom in het AD van 11 november dat overwogen kan worden om de beslissing begin 2021 te nemen. Een positief signaal. Een vergelijkbare vervroeging van het besluit gebeurde ook in april voor statiegeld op kleine plastic flessen. Met de campagne vraagt de Statiegeldalliantie het kabinet dit nu ook voor blikjes te doen.

Meedoen aan de campagne

Elke gemeente, bedrijf of organisatie kan zich geheel gratis aansluiten bij de kleurrijke Yes We Can-campagne. Ook als ze niet aangesloten zijn bij de Statiegeldalliantie. Dus gemeenten, bedrijven en organisaties: doe mee en geef politici het laatste motiverende zetje zodat statiegeld op blik er echt komt!

Sluit je ook aan bij de campagne

Over de Statiegeldalliantie

De Statiegeldalliantie is een grassroots beweging die 1.087 gemeenten, organisaties en bedrijven verzamelt achter één vraag aan de regeringen in België en Nederland: “Statiegeld op blikjes en alle plastic flessen”. De alliantie startte in 2017, groeide razendsnel, en telt nu 1.087 heel diverse partners: organisaties van veehouders, milieuactivisten, banken, bedrijven, bijna alle Nederlandse gemeenten en een grote meerderheid van de Vlaamse gemeenten. De Natuur en Milieufederaties zijn sinds het begin partner van de alliantie.

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur
    13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement