Stichting Duurzaamheidsvallei uit Oisterwijk winnaar Casimir Milieuprijs

Nieuws | Thema: Algemeen

februari 13, 2023

Stichting duurzaamheidsvallei uit Oisterwijk winnaar van Casimir Milieuprijs

Bestuur Stichting Duurzaamheidsvallei en directeur-bestuurder BMF Femke Dingemans.

Stichting Duurzaamheidsvallei is dit jaar de winnaar van de Casimir Milieuprijs. De prijs is door de Brabantse Milieufederatie uitgereikt aan de Oisterwijkse stichting, omdat ze zich sterk maakt voor duurzame natuurontwikkeling in het beekdal van de Voorste Stroom tussen Tilburg en Oisterwijk.

De afgelopen 8 jaar is stichting Duurzaamheidsvallei erin geslaagd de biodiversiteit in het gebied aanzienlijk te verbeteren. Met de uitreiking van de prijs spreekt de Brabantse Milieufederatie (BMF) haar waardering uit voor de jarenlange vrijwillige inzet voor natuur, milieu en duurzaamheid in de provincie Noord-Brabant.

“Stichting Duurzaamheidsvallei krijgt met recht de Casimir Milieuprijs,” aldus Femke Dingemans, directeur-bestuurder van de BMF. “De stichting levert een positieve bijdrage aan de natuur-, milieu- en duurzaamheidsopgaves in het gebied. Dit doet ze met tastbare resultaten, zoals de publicatie van een boek, het planten van 20 duizend bomen en struiken en meer zonnepanelen op boerendaken. Daar laat de stichting het niet bij, ze hebben plannen voor de ontwikkeling van 80 hectare natuur.”

‘Iedereen doet mee’

Bij het aanpakken van de uitdagingen in het beekdal van de Voorste Stroom weet Stichting Duurzaamheidsvallei een brede groep te betrekken en enthousiasmeren. Ze hebben oog voor de balans tussen landschappelijke, cultuurhistorische, natuurlijke, agrarische en recreatieve waarde in het gebied. Hierdoor draagt de stichting in brede zin bij aan maatschappelijke opgaves in Noord-Brabant.

Femke Dingemans: “In een tijd waarin groepen en belangen steeds meer tegenover elkaar lijken te staan, weet Stichting Duurzaamheidsvallei alle betrokkenen in het gebied mee te nemen. Bewoners, (agrarisch) ondernemers, recreanten, iedereen doet mee. Met deze aanpak is de stichting een voorbeeld voor andere lokale natuur- en milieuorganisaties.”

Sinds 1978 reikt de Brabantse Milieufederatie de Casimir Milieuprijs uit, vernoemd naar haar eerste voorzitter prof. dr. Casimir. Het is een erkenning voor Brabanders en groepen die een positieve bijdrage leveren of hebben geleverd aan het milieu. De BMF reikt de prijs uit in de vorm van een houten bank die een plekje krijgt in de openbare ruimte in Noord-Brabant.