Stikstofcrisis | Wetsvoorstel stikstof biedt schijnoplossing

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

oktober 14, 2020

Stikstofcrisis | Wetsvoorstel stikstof biedt schijnoplossing

Het kabinet sorteert voor op een volgende stikstofcrisis. Dat concluderen natuur- en milieuorganisaties LandschappenNL, Natuur & Milieu, Vogelbescherming Nederland, het Wereld Natuur Fonds, Natuurmonumenten en de Natuur en Milieufederaties , waaronder de Brabantse Milieufederatie, in reactie op de nieuwe stikstofwet. Door vast te houden aan de helft van de benodigde stikstofreductie, kiest het kabinet opnieuw voor een papieren oplossing ten koste van onze natuur.

De natuur- en milieuorganisaties doen een dringend beroep op de Tweede Kamer om toekomstgerichte keuzes te maken en het advies van de Commissie Remkes in het wetsvoorstel over te nemen.

De achteruitgang van de natuur is de afgelopen jaren in een stroomversnelling gekomen door decennialange opeenstapeling van stikstofneerslag, verdroging en een afname van het leefgebied. Marc van den Tweel, directeur Natuurmonumenten: Als niet op de rem wordt getrapt om de uitstoot van stikstof te halveren, zoals de commissie Remkes adviseert, verliezen we de komende tien jaar onze meest kwetsbare natuur.”

Natuur ter discussie

Onlangs bleek andermaal uit onderzoek in opdracht van minister Schouten dat schrappen of verplaatsen van Natura 2000-gebieden of -doelen niet tot de mogelijkheden behoort. Van den Tweel: “Het kabinet wil desondanks opnieuw naar Brussel om onze beschermde natuur ter discussie te stellen. Keer op keer is dit al geprobeerd, en keer op keer is het antwoord: ga de natuur helpen. De weg naar Brussel is niet de oplossing van het probleem. De oplossing van het probleem is de schade aan de natuur te herstellen, de natuur te versterken en de stikstofuitstoot te halveren.”

“Zo verliezen we kostbare tijd in de aanpak van het stikstofprobleem en herstel van de natuur”

BMF-directeur Femke Dingemans laat namens de Natuur en Milieufederaties weten teleurgesteld te zijn dat het kabinet niet verder gaat dan een emissiereductie van stikstof van 26%, terwijl Commissie Remkes vraagt om 50%. Daarbij geeft het Kabinet de provincies nog steeds geen heldere kaders mee over reductiedoelstellingen per gebied.

“Dit maakt het werk in de provincies er niet makkelijker op en zo verliezen we kostbare tijd in de aanpak van het stikstofprobleem en herstel van de natuur”, aldus Femke Dingemans.

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur
    13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement