Tweede Kamer ontvangt manifest ‘Geef kinderen gezonde lucht’

Nieuws | Thema: Algemeen

juni 8, 2021

Tweede Kamer ontvangt manifest ‘Geef kinderen gezonde lucht’

Het Longfonds en de Long Alliantie Nederland hebben het manifest ‘Geef kinderen gezonde lucht’ aangeboden aan de Tweede Kamer. De Natuur en Milieufederaties ondersteunen de oproep dat kinderen moeten kunnen ademen zonder daar ziek van te worden.

Met het manifest roept een brede coalitie op tot het aanstellen van een speciale gezant voor gezonde lucht. Zo kan er een nieuwe impuls worden gegeven aan het creëren van gezonde lucht.

Naast een grote groep maatschappelijke en politieke (jongeren)organisaties, hebben ook tientallen wetenschappers en duizenden Nederlanders hun steun betuigd, omdat zij zich zorgen maken over luchtvervuiling in Nederland. Dat maakt dat er een stevige coalitie staat om het nieuwe kabinet te wijzen op het belang van gezonde lucht en daar ook actie op te ondernemen.

Gevolg van luchtvervuiling

Noëlle is onbedoeld het gezicht geworden van die ongezonde lucht. Ze wordt letterlijk ziek van de lucht die ze dagelijks inademt. Noëlle woont met haar moeder Naisheline in het Rotterdamse Rozenburg, omgeven door snelwegen en industrie. Alleen al het afgelopen jaar moest ze twee keer op de IC worden opgenomen en maandelijks komt ze benauwd in het ziekenhuis terecht.

Kinderlongarts Ismé de Kleer van het Franciscus Gasthuis in Rotterdam bevestigt het verband tussen luchtvervuiling en de gezondheid van haar jonge patiënt.

BEKIJK MANIFEST

De complete tekst van het manifest en de lijst van ondertekenaars (die continu wordt aangevuld) is te vinden op www.longfonds.nl/geefkinderengezondelucht.

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur
    13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement