Waterchallenge 2021: veel creativiteit bij Brabantse scholieren

Nieuws | Thema: Water & Klimaat

december 13, 2021

Waterchallenge 2021: veel creativiteit bij Brabantse leerlingen

Het Elde College uit Schijndel en het Stedelijk Gymnasium uit Den Bosch winnen de Brabantse Waterchallenge 2021, zij kwamen met een oplossing voor voldoende en schoon water. De Brabantse Milieufederatie is trots op de creativiteit van de leerlingen.

Brabantse leerlingen hebben zich de afgelopen periode intensief beziggehouden met ons water. In totaal deden 800 leerlingen mee van 8 scholen uit de hele provincie. Zij moesten creatieve, slimme en frisse oplossingen bedenken voor de watervragen waar we allemaal mee te maken hebben.

Het thema voor de bovenbouw was: ‘Hoe helpen jij en je vrienden mee aan voldoende en schoon water?’ De onderbouw ging aan de slag met de vraag: ‘Hoe kunnen we zuinig zijn op ons water en het schoon houden?’ De leerlingen werden uitgedaagd om een filmpje te maken over deze vragen.

Winnaars Waterchallenge 2021

Tijdens de finale op 2 december ging de strijd tussen de laatste 6 finalisten. Gedeputeerde Hagar Roijackers maakte de winnaars bekend na een zenuwslopende finaleshow.

Uiteindelijk gingen leerlingen uit de onderbouw van het Stedelijk Gymnasium er vandoor met de eerste prijs. Zij bedachten een computeranimatie in Minecraft waarmee je van een versteende naar een aantrekkelijke groene en waterbestendige stad komt.

De winnaar in de categorie bovenbouw was het Elde College in Schijndel. Zij bedachten een slimme regenwaterton die het water ook meteen zuivert voor gebruik in huis.

Brabantse Waterchallenge

Het was een speciale editie van de Brabantse Waterchallenge, want de wedstrijd werd voor de vijfde keer georganiseerd door de provincie Noord-Brabant en Jong Ondernemen. Deze keer live vanuit de studio van het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch.

Misha Mouwen zat namens de Brabantse Milieufederatie in de jury. Bekijk de hele uitzending op YouTube.