Wie meld jij aan voor de Casimir Milieuprijs 2021 van de BMF?

Nieuws | Thema:

november 13, 2020

Wie meld jij aan voor de Casimir Milieuprijs van de BMF?

De Casimir Milieuprijs bestaat uit een houten bank. Foto: VisitBrabant

[UPDATE 01-01-2021: Het is niet meer mogelijk om nominaties in te sturen voor de Casimir Milieuprijs 2021. De jury zal een selectie maken op grond van de binnengekomen brieven.]

De Brabantse Milieufederatie reikt komend jaar opnieuw de Casimir Milieuprijs uit. Wie wil jij voordragen voor deze onderscheiding?

De Casimir Milieuprijs is een symbolische erkenning voor Brabanders en groepen die een positieve bijdrage aan het milieu leveren of hebben geleverd. De Brabantse Milieufederatie (BMF) reikt de prijs, die vernoemd is naar haar eerste voorzitter prof. dr. Casimir, uit in de vorm van een houten bank.

De winnaar mag zelf bepalen waar de bank wordt geplaatst in de openbare ruimte in Brabant. Zo profiteren en kunnen alle inwoners genieten van ons prachtige, natuurrijke en mooie leefomgeving.

Wil je iemand voordragen voor de Casimir Milieuprijs 2021?

Natuur- en milieuorganisaties die zijn aangesloten bij de BMF kunnen individuen, maar ook groepen, stichtingen of verenigingen voordragen voor de Casimir Milieuprijs 2021. Zo’n voordracht bestaat uit verschillende stappen.

• Procedure

Het voordragen van een persoon, personen of groepen begint met het insturen van een verzoek met korte motivatie. Het verzoek wordt daarna beoordeeld door een jury die bestaat uit drie leden van het Algemeen Bestuur van de BMF. Mogelijk neemt de jury contact op met aanvullende vragen, daarnaast kan de jury ook advies inwinnen bij derden. Alle voordrachten worden begin 2021 beoordeeld, waarna de winnaar bekend wordt gemaakt.

Na bekendmaking van de winnaar zal de BMF samen met de winnaar een geschikte locatie zoeken voor het plaatsen van de houten buitenbank. Uiteraard gebeurt dat in afstemming met de betreffende gemeente of grondeigenaar. De bank wordt naar verwachting in het najaar van 2021 onthuld.

• Voorwaarden kandidaten

Kandidaten (persoon, personen of organisaties) moeten voldoen aan de volgende voorwaarden:

• De kandidaat moet zich in bijzondere mate inzetten of hebben ingezet voor (de bescherming van) natuur en milieu in Brabant.
    • De activiteiten van de te belonen kandidaat moet bekend zijn bij inwoners van de eigen regio, zo mogelijk van heel Brabant. Brabanders moeten er iets van hebben gemerkt.

Natuur en milieu hebben vele aspecten die beloond kunnen worden. Denk daarbij aan de diverse thema’s waar de Brabantse Milieufederatie aan werkt, zoals duurzame landbouw, voedsel, circulaire economie, mobiliteit & infrastructuur, natuur & landschap, duurzame energie en water & klimaat.

De jury behoudt zich het recht voor om de prijs niet uit te reiken, over de beoordeling wordt geen correspondentie gevoerd.

Over Casimir Milieuprijs

De Brabantse Milieufederatie reikt sinds 1978 de Casimir Milieuprijs periodiek uit. Het budget van de Casimir Milieuprijs is afkomstig uit het gelijknamige Casimirfonds.

Heb je vragen? Neem contact op met Jesper Bekkers.