#WithdrawTheCAP: teken petitie voor beter Gemeenschappelijk Landbouwbeleid

november 13, 2020

Oproep: teken petitie voor beter GLB #WithdrawTheCAP

Foto ter illustratie

Het Europees Parlement zette onlangs zijn handtekening onder een akkoord dat strijdig is met alle plannen voor vergroening van het landbouwbeleid. Dat is zwaar teleurstellend. De Natuur en Milieufederaties, waaronder de Brabantse Milieufederatie, steunen daarom de oproep #WithdrawTheCAP aan de Europese Commissie om haar voorstel in te trekken en opnieuw te beginnen met een schone lei.

Eerder deden we samen met andere Nederlandse natuur- en milieuorganisaties in een open brief al een beroep op Frans Timmermans: “Helaas hebben de Europese landbouwministers en het Europees Parlement ons diep teleurgesteld. Uit hun inzet voor een nieuw Gemeenschappelijke Landbouwbeleid (GLB), met een jaarlijks budget van 59 miljard euro, is namelijk pijnlijk duidelijk geworden dat er geen ruimte wordt gemaakt voor de noodzakelijke vergroening.”

Het protest zwelt aan

Het Europees Parlement heeft vorige maand misschien niet tegen het GLB-voorstel gestemd, maar de steun voor de campagne die de intrekking van het GLB-voorstel eist, neemt toe. Vorige week schreven de Klimaatjongeren Fridays For Future ook een open brief waarin de EU-leiders worden opgeroepen het GLB-voorstel in te trekken. Die is al ondertekend door bijna 65.000 mensen. De strijd voor betere voedsel- en landbouwsystemen zwelt aan. Wij hopen dat hiermee bereikt wordt dat de Europese Commissie alsnog een beter voorstel zal maken.

Wat kun jij doen?

Vind jij ook dat dit beleid van tafel moet? Onderteken dan deze brief van de Klimaatjongeren aan de Europese Commissie en deel de oproep op social media met de hashtag #WithdrawTheCAP

Teken de petitie

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur