Zienswijze op Wijziging Interim omgevingsverordening- regelwijziging 4

september 20, 2022

Zienswijze op ‘Wijziging Interim omgevingsverordening- regelwijziging 4’

Foto: VRBLD photofilm/Angeline Swinkels

De provincie Noord-Brabant wil de ammoniakreductie-eisen uit de Interim omgevingsverordening (IOV) afzwakken voor een aantal sectoren. De Brabantse Milieufederatie, Brabants Landschap en Natuurmonumenten zijn kritisch op de plannen, zo schrijven ze in een gezamenlijke zienswijze.

Het provinciebestuur heeft op 19 juli 2022 de ontwerp Wijziging Interim omgevingsverordening- regelwijziging 4 vastgesteld. De provincie Noord-Brabant wil de ammoniakreductie-eisen voor vijf huisvestingssystemen en sectoren – Vleesstieren en overig vleesvee 8-24 maanden (A6);
– Fokstieren en overig rundvee ouder dan 2 jaar (A7);
– (Opfok)hennen en hanen legrassen scharrelhuisvesting (E1) en legkippen scharrelhuisvesting (E2);
– Konijnen: voedsters (I1) en vleeskonijnen (I2);
– Vleeskalkoenen (F4).
versoepelen, vertragen of zelfs volledig vrijstellen.

Versoepeling ammoniakreductie onwenselijk

De natuur- en milieuorganisaties hebben kritische vragen gesteld aan het provinciebestuur over de plannen. “Door deze aanpassing van de IOV blijken de Brabantse natuurgebieden minder ontlast te gaan worden van stikstofschade. Wij zijn van mening dat elke beleidswijziging die een versoepeling van ammoniakreductie tot gevolg heeft, onwenselijk is”, zo schrijven de organisaties in een gezamenlijke zienswijze.

DOWNLOAD ZIENSWIJZE

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur