Zundertse zandpaden vogelvrij verklaard

april 19, 2017

Zundertse zandpaden vogelvrij verklaard

De Brabantse Milieufederatie heeft met teleurstelling kennisgenomen van de uitspraak van de Raad van State over de verharding van zandpaden in Zundert. De hoogste bestuursrechter oordeelde dat het aanbrengen van menggranulaat op zandpaden volgens het geldende bestemmingsplan niet als een verharding kan worden aangemerkt. Dat zet de deur open voor het verharden van zandpaden in Zundert.

Het verharden van de karakteristieke Brabantse zandpaden is de Brabantse Milieufederatie al langere tijd een doorn in het oog. Steeds meer Brabantse zandpaden worden door gemeenten verhard, waardoor de biodiversiteit afneemt en cultuurhistorie verloren gaat. De BMF tekende naast Zundert ook al beroep aan tegen het verharden van zandpaden in Hilvarenbeek en Reusel-de Mierden.

Het belang van zandpaden wordt vaak onderschat door eigenaren en gemeenten. Want naast het mooie plaatje dat de paden opleveren en hun recreatieve waarde, zijn ze ook van groot belang voor de biodiversiteit. Zo nemen patrijzen er zandbaden, liggen reptielen er in de zon en kan bijvoorbeeld de loopkever een zandpad veel makkelijker oversteken dan een verharde weg. Gemeenten besluiten dan ook te lichtzinnig tot het verharden van zandpaden, vindt de Brabantse Milieufederatie.

In Zundert en op een aantal andere plekken is het al te laat, maar veel zandpaden zijn nog te redden. Daarom is het van groot belang dat gemeenten hun zandpaden goed beschermen in hun bestemmingsplannen. De uitspraak van de Raad van State toont aan dat dat van levensbelang is voor het behoud van de Brabantse zandpaden.