Tips: 10x tips voor een circulair leven

Blog | Thema: Circulaire economie

augustus 28, 2023

10x tips voor een circulair leven

Een ‘circulaire economie’ (lees hier wat dat is!) lijkt misschien alleen een term voor ambtenaren, maar niets is minder waar! Iedereen kan actief deelnemen aan een circulaire economie en zo duurzaam bezig zijn. Hieronder 10 tips voor een circulair leven.

Hoeveel boxjes kun jij afvinken? Klik op de pijltjes voor voorbeelden en uitleg waarom een tip duurzaam is.

• 1. Genoegen nemen met minder, door minder te kopen, kleiner te gaan wonen of te ontspullen
    Wanneer je minder spullen hebt, draag je het allermeeste bij aan een duurzame, circulaire wereld, omdat er simpelweg geen nieuwe grondstoffen voor nodig zijn. Alles wat je niet koopt, hoeft immers niet gemaakt te worden! Dat noemen we ook wel consuminderen, ontspullen of een minimalistische levensstijl. Hartstikke hip, goed voor je portemonnee en de wereld en ook nog eens goed voor je geluksgevoel! Dus stel jezelf eens de vraag: “Heb ik dat écht nodig?” (Wist je dat het hebben en gebruiken van ‘spullen’ de meeste milieu-impact heeft? Het hebben van spullen heeft een grotere belasting op het milieu dan bijvoorbeeld het eten van vlees.)
  • 3. Als je koopt, koop dan bewust
    Hieronder vier duurzame opties waar je voor kunt kiezen:

• Koop tweedehands of derdehands… Ga bijvoorbeeld naar de kringloopwinkel, of koop een refurbished telefoon.
    • Koop voor de lange termijn (ga voor kwaliteit) i.p.v. korte termijn (zoals trends)
    • Koop verpakkingsvrij en plastic-loos, dus geen wegwerpproducten
    • Koop circulair! Bijvoorbeeld een jas gemaakt van PET, of een tafel gemaakt van resthout. Zie ons Servicepunt Circulair voor tientallen circulaire producten of lees deze tips voor circulaire cadeaus van rond de €20.

• 4. Voorkom afval
    Denk aan het vermijden van wegwerpproducten. Gebruik bijvoorbeeld wasbare luiers i.p.v. wegwerpluiers. Ook het tegengaan van voedselverspilling past hierbij. Eet restjes op (voor inspiratie, zie: Wat Rest Je) of doe je boodschappen via To Good To Go, een platform waar je bij lokale ondernemers (bakker, supermarkt…) voedingsmiddelen redt van de prullenbak.
  • 6. Repareer kapotte spullen
    Zo doe je langer met je spullen en hoef je dus geen nieuwe spullen te kopen. Eigenlijk begint het al bij het goed onderhouden van je spullen. Milieu Centraal heeft een handig stappenplan voor wat je kunt doen als iets kapot is. Hulp nodig met repareren? Je kunt (vaak gratis) terecht bij een repair café bij jou in de buurt.
  • 7. (Ver)bouw je huis circulair
    Circulaire bouwmaterialen heb je in drie soorten: (1) Gebruikte materialen: zoals sloophout, tweedehands deuren, stoeptegels, etc. (2) restpartijen van particulieren en bouwbedrijven (3) biobased of volledig afbreekbaar bouwmateriaal, zoals hennep, vlas en leem. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje op eco-bouwmaterialen.nl

Het is daarnaast ook interessant om demontabel te bouwen, dat is o.a. zonder lijm, zodat het gebouw uit elkaar gehaald kan worden en bouwmaterialen zo hergebruikt kunnen worden.

• 9. Stem circulair
    Stem op een politieke partij met een duidelijke en concrete visie op het gebied van grondstoffen hergebruik, circulair productontwerp, productie en het stimuleren van circulaire initiatieven.

Wat is een circulaire economie?

Een circulaire economie is een economie waarin afval niet bestaat en grondstoffen zo efficiënt mogelijk gebruikt worden. Restproducten, de beetjes grondstof die je over hebt en zelf niet meer kan gebruiken, zijn de grondstoffen voor nieuwe producten of worden weer opgenomen door de natuur. Zo zijn er geen of nauwelijks nieuwe (eindige) grondstoffen meer nodig. Een circulaire economie is het tegenovergestelde van een lineaire economie, waar de meeste grondstoffen en spullen maar één keer worden gebruikt en dan worden weggegooid.

Een slinger gemaakt van restjes katoen en/of overhemden, van kledingruilatelier Awesome. Deze en meer aanbieders vind je op ons Servicepunt Circulair.

Waarom is de overgang naar een circulaire economie zo belangrijk?

Alle spullen die we gebruiken zijn gemaakt van grondstoffen. Het verkrijgen, opgraven of delven van deze grondstoffen heeft schadelijke impact op natuur en milieu. Bovendien zijn de meeste grondstoffen eindig, oftewel ze raken op! Om iedereen ook in de toekomst te kunnen voorzien van spullen, stappen we in Nederland over van een lineaire economie naar een circulaire economie. Dat lukt alleen als iedereen samenwerkt.

Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl