Waarom je Black Friday beter kunt overslaan

Blog | Thema: Circulaire economie

Waarom je Black Friday beter kunt overslaan

Vrijdag 24 november is het weer Black Friday. Dit koop-festijn is overgewaaid uit Verenigde Staten. Verkopers geven in de VS  vaak grote kortingen om het winkelend publiek tijdens het lange Thanksgiving–weekend naar de winkels te lokken; voornamelijk om inkopen te doen voor de kerstdagen. Sinds een jaar of 10 zie je Black Friday ook steeds meer in Nederland. Een Walhalla voor koopjesjagers en een goede periode voor de consument, zou je denken. Dat valt tegen, zegt Joep van Overbeek, transitie-adviseur circulaire economie.

november 21, 2023

Door: Joep van Overbeek

Helemaal niet zo goed voor koopjesjagers

Laten we met de deur in huis vallen: Zo goed zijn de deals rond Black Friday niet. De consumentenbond toonde al aan (1) dat de deals op Black Friday niet beter zijn dan aanbiedingen rest van het jaar. Het Britse blad The Independent (2) concludeerde zelfs dat 9 op de 10 producten in de aanbieding tijdens Black Friday op een ander moment goedkoper waren. Niet gek dus, dat de Autoriteit Consument en Markt (ACM) aangeeft dat consumenten bedrogen worden met deze “aanbiedingen” (3).

Helemaal niet goed voor de planeet

Het produceren, verpakken en transporteren van spullen heeft een impact op het klimaat, de natuur en het milieu. Er wordt CO2 uitgestoten, afval geproduceerd en grondstoffen gewonnen. Niet voor niets is “minder (nieuwe) spullen kopen” een van de belangrijkste manieren om duurzamer te leven.

Met Black Friday proberen verkopers ons juist te verleiden zo veel mogelijk te kopen. In 2022 kochten we op Black Friday – alleen de vrijdag zelf – voor 300 miljoen euro meer dan op een normale vrijdag (4). Daarbovenop komen dan nog de aanbiedingen in het weekend en op “Cyber Monday” – de maandag na Black Friday. Helaas heeft een Brits onderzoek bovendien aangetoond dat Black Friday-aankopen erg snel – veelal al na één keer gebruiken (5) – weggegooid en deel van het afvalprobleem worden. De hoeveelheid afval en uitstoot die we in die paar dagen veroorzaken is dus enorm!

Minder Black Friday, meer duurzame vrijdagen

Gelukkig zijn er ook steeds meer winkels die niet meedoen aan deze koopgekte. Zo blijven de deuren van Dille en Kamille gesloten. In plaats daarvan gaan de medewerkers mee voedselbossen planten (altijd een goed idee trouwens!). Bij Bever kun je nog wel langs, maar dan om je schoenen gratis te laten onderhouden of met korting je kleding te laten repareren. Dat is natuurlijk een stuk duurzamer dan nieuwe spullen kopen!

Maar hoe kun je nu zelf wat duurzamer zijn in al die koopwoede? We inspireren je graag!

1. Koop niets wat je niet nodig hebt.

Dat klinkt misschien voor de hand liggend, maar toch trappen we er elk jaar weer in. Niet gek dus dat een Amerikaans onderzoek aangaf dat ruim de helft (6) van de Black Friday-kopers achteraf spijt had van een aankoop. Ga dus vooral niet door de koopjes zitten neuzen en als je toch iets móet kopen: laat je niet afleiden!

2. Repareer (of laat repareren).

Het is natuurlijk vervelend als je spullen kapotgaan. Dat kan een goede reden zijn om iets te kopen. Maar heb je al geprobeerd het te (laten) repareren? Repareren is tenslotte duurzamer én goedkoper dan nieuw kopen! In heel Nederland (en heel Brabant) vind je Repair Cafe’s. Hier vind je vrijwilligers die voor jou je kapotte apparaten en spullen repareren of repareeradvies geven. Vaak vragen ze alleen de kosten voor de materialen en je kunt een vrijwillige bijdrage doen. Benieuwd? Je vindt het Repair Café bij jou in de buurt via https://www.repaircafe.org/.

3. Koop tweedehands

Gelukkig wordt het steeds normaler om tweedehands te winkelen: kleding, inrichting en meubels, maar juist ook cadeautjes voor de feestdagen! Kinderfietsjes, gereedschap of die mooie vaas voor op de eettafel: je vindt het bij de kringloop of online op bijvoorbeeld Marktplaats. Op zoek naar nieuwe kleding voor het kerstdiner? Kijk ook dan eens bij de kringloop, Vintage-winkel of op Vinted, waar duizenden mensen tweedehands kleding verkopen.

Mocht je nu spullen weg willen doen: Verkoop het dan vooral ook zelf, of breng het naar de kringloop. Zo kan iemand anders er ook nog van genieten!

4. Koop circulair

Wil je nu toch liever iets “in de winkel” kopen, of kun je niet vinden wat je zoekt bij tweedehands aanbieders? Koop het dan Circulair. Dat betekent dat de materialen of grondstoffen hergebruikt zijn. Zo kun je elektronica en witgoed vaak Refurbished (hersteld en met garantie) kopen. Daarnaast zijn er veel circulaire ondernemers die mooie spullen maken van andermans afval. Wat dacht je bijvoorbeeld van een BBQ-handschoen van oude brandweerpakken, of lampenkappen gemaakt van oude plastic flessen? Je vindt een hoop mooie producten en duurzame aanbieders op ons Servicepunt Circulair.

Laat je dus vooral niet gek maken vrijdag! Laat de “koopjes” lekker aan je voorbijgaan en geniet van je weekend. Laat je bergschoenen desnoods weer waterdicht maken bij Bever en dan lekker naar buiten, om te wandelen of bijvoorbeeld een voedselbos aan te leggen. Zo slecht hebben ze het bij Dille en Kamille niet bekeken.

Foutje gezien? Mail naar communicatie@brabantsemilieufederatie.nl