BMF start nieuwe cursus over geld verdienen met voedselbossen

Nieuws | Thema: Persbericht

oktober 18, 2021

BMF start nieuwe cursus over geld verdienen met voedselbossen

Hoe run je een voedselbos als bedrijf? Wat zijn je investeringen? En hoe zorg je voor afzet van de producten? Deze vragen staan centraal in een gloednieuwe voedselboscursus van de Brabantse Milieufederatie die op 26 november 2021 start.

De Brabantse Milieufederatie is al een aantal jaar succesvol actief op het gebied van voedselbossen. Zo zijn er inmiddels diverse projecten, cursussen, masterclasses en workshops gericht op deze vorm van duurzame voedselproductie. De nieuwe cursus ‘Bedrijfsmodellen en marketing van voedselbossen’ is ontwikkeld om tegemoet te komen aan de wens van de vele cursisten, ondernemers en andere geïnteresseerden.

“Met deze nieuwe cursus willen we de deelnemers handvatten geven om hun voedselbos bedrijfsmatig te exploiteren,” zegt cursusleider John Vermeer. “Daarbij nemen we de cursisten mee naar verschillende inspirerende voorbeelden van voedselbossen die al succesvol worden gerund door ondernemers.”

Praktijkgerichte training

De nieuwe voedselboscursus is een kennismaking met het vakgebied bedrijfseconomie en marketing. Niet in algemene zin, het is een echte praktijkgerichte training gericht op voedselbossen. In vier dagen leren cursisten de basisprincipes van bedrijfsmodellen en marketing van voedselbossen.

Deelnemers doorlopen tijdens de cursus het proces voor het maken van een compleet bedrijfsplan voor een eigen (toekomstig) voedselbos. Aan de hand van de belangrijkste processtappen met voorbeelden wordt aangeleerd welke processtappen nodig zijn en hoe deze te maken. Daarbij ontvangen ze een rekentool om het eigen voedselbosproject bedrijfsmatig door te rekenen.

Aanvulling op duurzame landbouw

De aandacht voor voedselbossen is de laatste jaren explosief gestegen. Steeds vaker leggen particulieren en ondernemers een voedselbos aan, dat ziet de Brabantse Milieufederatie ook in het aantal deelnemers aan voedselbosactiviteiten.

John Vermeer: “Het is geweldig om te zien dat er elke keer zoveel enthousiasme is voor voedselbossen. Voedselbossen combineren natuurontwikkeling, versterking van biodiversiteit en duurzame landbouw op een slimme manier. Een win-win-win-situatie.”

De ontwikkeling van de cursus ‘Bedrijfsmodellen en marketing van voedselbossen’ is mede mogelijk gemaakt door FoodUp Brabant van de Provincie Noord-Brabant.