Brabantse Prinsessendag 2015 erg inspirerend

juni 8, 2015

Brabantse Prinsessendag 2015 erg inspirerend

Afgelopen vrijdag 5 juni vond de Brabantse Prinsessendag (georganiseerd door de Brabantse Milieufederatie) plaats. Deze dag stond in het teken van agro-ecologie als oplossingsrichting voor een duurzamer landbouw en voedselsysteem. Tijdens de busrit naar de eerste locatie heeft Daphne Lubbers kort het begrip agro-ecologie besproken en kritische vragen van onze prinsessen beantwoord. Gedurende de rondleidingen op de verschillende locaties (Janmiekeshoeve en Oirschot Organics) kwamen de mogelijkheden en kansen van agro-ecologie in de praktijk terug.

IMG_3384De eerste rondleiding vond plaats op de Janmiekeshoeve in Mariahout, een biologisch melkveebedrijf waar er wordt geboerd met de natuur. Hier heeft John Heesakkers veel verteld over de verandering naar een biologisch bedrijf waar biodiversiteit centraal staat. Ook heeft hij laten zien hoe ze de weidevogels en bomen heeft geïntegreerd in het bedrijf. Na de wandeling door de verschillende landschapskamers was er genoeg ruimte voor vragen en tips van de prinsessen over het realiseren van dit biologische melkveebedrijf.

De lunch werd verzorgd door Klein Gemaakt, een voedselcollectief in Eindhoven wat helaas geen IMG_3403stand heeft gehouden. Bart Kraaijvanger, de energieke en gepassioneerde eigenaar van Klein Gemaakt, heeft zijn ervaringen gedeeld over het opzetten van een voedselcollectief in Eindhoven. Onder een voedselcollectief verstaan we een groep mensen die gezamenlijk hun dagelijkse behoefte aan verse groenten en fruit in de regio inkopen. Bart heeft uitgelegd waarom het niet is gelukt om het collectief overeind te houden, waar een aantal sterke leerpunten uitkwamen.

IMG_3423Het laatste bezoek vond plaats in Middelbeers waar het biologische tuinbouwbedrijf Oirschot Organics onder glas tomaat en paprika teelt. Jorrit Jonkers heeft onder meer verteld over hun initiatief om tientallen hectares natuurgrond te gaan beheren in samenwerking met burgers. Tevens is hij een van de vijf agrarische ondernemers De Kleine Beerze. Binnen dit collectief sluiten zij zoveel mogelijk kringlopen door bijvoorbeeld uitwisseling van voer en mest.

Aan het einde van deze Prinsessendag werden er in de bus terug naar Tilburg nog een aantal kansen op een rij gezet om met agro-ecologie Brabant mooier en duurzamer te maken.

Tags: