Cursussen voedselbossen zijn groot succes, ruim 700 voedselboswachters opgeleid

Nieuws | Thema: Persbericht

maart 9, 2022

Cursussen voedselbossen zijn groot succes, ruim 700 voedselboswachters opgeleid

Steeds meer Brabanders gaan aan de slag met voedselbossen. Door heel Brabant verrijzen meer en meer eetbare bossen. En dat succes is mede te danken aan de cursussen van de Brabantse Milieufederatie (BMF).

De Brabantse Milieufederatie wil meer mensen enthousiast krijgen voor eetbare productiebossen, oftewel voedselbossen. En dat lukt. De afgelopen vijf jaar heeft de natuur- en milieuorganisatie meer dan 700 deelnemers mogen verwelkomen tijdens een van de vele activiteiten: van basiscursus tot masterclass.

Brabantse initiatieven stimuleren

“Met onze cursussen stimuleren we de voedselbosinitiatieven die er in Brabant worden opgezet”, zegt BMF-directeur Femke Dingemans. “Deze voedselbospioniers laten zien dat mensen verandering willen van ons voedselsysteem en daarvoor letterlijk de handen uit de mouwen willen steken. Zo werken we met elkaar aan een mooier en duurzamer Brabant.”

Door de jaren heen is het aanbod met trainingen over voedselbossen fors uitgebreid. Zo zijn er niet alleen trainingen voor de beginner, er is nu ook een speciaal programma voor meer gevorderde voedselboswachters. Het aanbod bestaat uit een masterclass over de financiering van een project. Ook zijn er verdiepingscursussen op een specifiek onderdeel van een voedselbos.

Tijdens de intensieve, verdiepende trainingen gaan deelnemers actief aan de slag met het maken van bedrijfsplannen, marketingstrategieën of het ontwerp van een voedselbos.

Voedselbossen voor meer biodiversiteit

De aanleg van voedselbossen is interessant voor de particulier en agrariër, maar ook voor de natuur. “Naast voedselproductie kunnen voedselbossen allerlei ecosysteemdiensten leveren,” zegt cursusleider John Vermeer. “Het principe uit de permacultuur speelt hierin een grote rol: werk de natuur niet tegen, maar werk ermee samen.”

Een voedselbos onderscheidt zich in opzet en ontwerp van een tuinderij of boomgaard. Voedselbossen lijken veel meer op echte bossen en bestaan uit zeven tot negen productieve lagen. Deze lagen vormen samen een zelfstandig ecosysteem dat gebruik maakt van natuurlijke processen en kringlopen. Denk daarbij aan een grote diversiteit aan bomen, struiken en bosplantsoen.

Voedselbossen dragen bij aan meer biodiversiteit, het vastleggen van koolstof in de bodem en het verbeteren van de waterhuishouding. Dingemans: “Het mooie is dat het landbouw en natuur combineert: je hebt én heerlijk en gezond eten én heel veel biodiversiteit.”