Doe mee met de Nacht van de Nacht 2019

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

oktober 15, 2019

Doe mee met de Nacht van de Nacht 2019

Voor steeds meer Nederlanders lijkt duisternis een groot goed te zijn. Ieder jaar kun je tijdens de Nacht van de Nacht op tal van locaties in Brabant genieten van de schoonheid van de donkere nacht. Op 26 oktober is het weer zover!

BEKIJK ALLE BRABANTSE ACTIVITEITEN

De belangstelling stijgt elk jaar voor de Nacht van de Nacht. Er is voor jong en oud van alles te doen; van wandelingen, nachtpoëzie tot fotoworkshops of dineren in het donker. Ook doven veel gemeenten en bedrijven de reclameverlichting en verlichting van gebouwen en terreinen. De 15e Nacht van de Nacht vindt plaats op zaterdagavond 26 oktober 2019. De Natuur en Milieufederaties, waaronder de Brabantse Milieufederatie, roepen iedereen op om, waar mogelijk, tijdens deze nacht de lichten te doven.

Nieuwe ambassadeur Nacht van de Nacht

Jacco Vonhof, voorzitter van MKB Nederland, is sinds dit jaar ambassadeur van de Nacht van de Nacht. Hij roept alle 200 duizend aangesloten MKB-bedrijven op om de aanlichting, reclameverlichting en verlichting in panden te doven tijdens de Nacht van de Nacht. Dit jaar zetten 15 bekende Nederlanders zich in voor de Nacht van de Nacht, waaronder Sacha de Boer, Anita Witzier, Andre Kuipers, Vincent Bijlo en Govert Schilling.

De Brabantse Milieufederatie roept samen met de andere Natuur en Milieufederaties bedrijven en gemeenten op om spaarzamer en slimmer met energie en verlichting om te gaan. Daarnaast hebben de 8 duizend grootste bedrijven aanbevelingen ontvangen voor duurzaam verlichten. En dat heeft effect. Het afgelopen jaar doofden bedrijven en gemeenten op meer dan 300 plekken de verlichting en werden er meer dan 500 evenementen in het duister georganiseerd.

Veel verlichting in Nederland

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. Vanuit de ruimte gezien licht Europa enorm op en binnen Europa zijn België en Nederland het meest verlicht. Door spaarzamer en slimmer te verlichten kan veel geld en energie bespaard worden.

De Natuur en Milieufederaties roepen bedrijven op om reclameverlichting niet meer de hele nacht te laten branden en om licht op parkeerplaatsen en wegen vaker te dimmen of te doven. Voldoende duisternis heeft ook een positief effect op de gezondheid en afweersysteem van mens en dier. Sinds de komst van elektrisch licht zijn mensen gemiddeld 1,5 uur korter gaan slapen. Melatonine, een hormoon dat in het donker wordt aangemaakt versterkt ons afweersysteem en heeft een remmend effect op het ontstaan van kanker.

DOE MEE ALS ORGANISATIE

Tags: