Ecodorp Boekel mag zich het meest circulaire burgerinitiatief van Brabant noemen

Nieuws | Thema: Circulaire economie

februari 9, 2023

Voorzitter Ad Vlems (links) van Ecodorp Boekel ontvangt de prijs voor ‘Meest circulaire burgerinitiatief van Brabant’ uit handen van Femke Dingemans (rechts) namens de Brabantse Milieufederatie. Op de achtergrond staan bewoners van het Ecodorp.

Ecodorp Boekel wint de prijs voor het beste circulaire burgerinitiatief van Noord-Brabant. De coöperatie ontving de aanmoedigingsprijs van de Brabantse Milieufederatie, in de vorm van een prachtige bokaal gemaakt van resthout.

Ecodorp Boekel bouwt in Boekel een duurzame wijk die bestaat uit huur- en mantelzorgwoningen en allerlei voorzieningen voor ontspanning, werk en educatie. Alles is gebouwd van ecologische en herbruikbare materialen. De wijk wordt zo gebouwd dat het aangepast is op extreme weersomstandigheden, zoals warmere zomers en heftige regenval. Zo zijn de bewoners van de wijk voorbereid op het veranderende klimaat.

De jury is onder de indruk van de brede aanpak van Ecodorp Boekel. In de bouw is niet alleen rekening gehouden met circulariteit, bijvoorbeeld door bouwmaterialen te hergebruiken, maar ook wordt er binnen de leefgemeenschap eigen voedsel verbouwd en energie opgewekt. Daarnaast is er nagedacht over hoe de wijk niet eigendom is van een bepaald persoon, maar van de hele gemeenschap.

“We vinden deze aanpak erg waardevol en innovatief in de transitie naar een 100% circulaire economie,” aldus de jury over Ecodorp Boekel.

Binnen de grenzen van de Aarde

Femke Dingemans, directeur-bestuurder van de Brabantse Milieufederatie, overhandigde de prijs aan Ad Vlems. Als voorzitter van Ecodorp Boekel nam Ad de circulaire bokaal namens de coöperatie in ontvangst.

“De Kringlogo-prijs is een mooie erkenning voor het werk dat we doen,” zegt Vlems. “Het moedigt ons ook aan om bij de realisatie van het kennis- en educatiecentrum dat we volgend jaar gaan bouwen nog meer ons best te doen.”

Dankzij dat centrum, wat ze zowel in het Ecodorp als online gaan opzetten, wil de coöperatie mensen helpen om in hun eigen omgeving oplossingen te bedenken voor een duurzame toekomst.

Vlems: “Uiteindelijk gaat het ons erom dat we klimaatverandering en biodiversiteitsverlies een halt toe roepen. Daarvoor moeten we leren om weer te leven binnen de grenzen van de Aarde. Dat betekent dat we minder nieuwe materialen uit de grond moeten halen. In plaats daarvan kunnen we circulaire materialen gebruiken.”

Kringlogo-prijs

De omslag richting een circulaire economie is er een die helaas niet vanzelf gaat. Daar hebben we inwoners voor nodig die het heft in eigen handen nemen. Die niet afwachten, maar die zelf aan de slag gaan met de verandering die ze zo graag willen zien. Noord-Brabant kent gelukkig al heel wat van deze circulaire inwoners, waarvan sommigen zelfs hun eigen burgerinitiatief hebben opgezet.

Deze circulaire initiatieven wil Noord-Brabant graag extra in het zonnetje zetten in de week van de circulaire economie. De Kringlogo-prijs wordt ook in zes andere provincies uitgereikt door de provinciale natuur- en milieufederaties.

De mooie wisseltrofee prijkt vanaf nu een jaar lang op de schoorsteenmantel van Ecodorp Boekel. Ook mag het initiatief een jaar lang het zogenaamde kringlogo voeren. De Natuur en Milieufederaties lieten dit logo ontwerpen voor de winnende burgerinitiatieven. Met dit logo kunnen zij laten zien dat zij het meest circulaire initiatief zijn van Noord-Brabant en anderen inspireren om ook met circulaire economie aan de slag te gaan!