Herdenkingsplaats Frans Swinkels (1957-2020) in Deurne vernield

Nieuws | Thema: Algemeen

augustus 23, 2022

Herdenkingsplaats Frans Swinkels (1957-2020) in Deurne vernield

De Brabantse Milieufederatie heeft gisteren het onthutsende bericht ontvangen dat de herdenkingsplaats voor onze overleden collega Frans Swinkels in De Peel is vernield. “We zijn geschokt door deze laffe actie en hebben aangifte gedaan bij de politie.”

Deze herdenkingsplaats, bestaande uit een boom en een bank, werd begin dit jaar samen met Staatsbosbeheer onthuld. Nu is de bank zwaar beschadigd en is de herdenkingsboom afgezaagd, nadat deze in mei al beklad bleek te zijn met graffiti.

Herdenkingsplaats moedwillig vernield

De BMF is geschokt door deze laffe actie. BMF-directeur Femke Dingemans: “Het is een respectloze daad die de weduwe, familieleden, kleinkinderen, vrienden en collega’s diep raakt. De plek waar zij en anderen graag samenkwamen om Frans te herdenken en van de natuur te genieten, is moedwillig vernield.”

“Er is aangifte gedaan bij de politie, het gaat hier immers om strafbare feiten: beschadiging van eigendommen en schennis van een herdenkingsplek.”

Dingemans roept daarbij alle partijen die betrokken zijn in de gebiedsgerichte aanpak (GGA) Vitale Peel op om deze actie te veroordelen, hun lokale netwerk in te schakelen en de politie te ondersteunen bij het vinden van de dader(s).