‘Meer diversiteit is nodig in ons voedsellandschap’

Nieuws | Thema: Voedselbossen

maart 9, 2020

‘Meer diversiteit is nodig in ons voedsellandschap’

Meer diversiteit creëren in het voedsellandschap, dat is de missie van Marjon Krol. Ze is betrokken bij het Koepelplan voedselbossen als projectleider van de Stuurgroep Landbouw Innovatie Noord-Brabant (Stuurgroep LIB).

Stuurgroep LIB is een van de partners in het Koepelplan voedselbossen. Verschillende Brabantse overheden en maatschappelijke organisaties werken hierin samen om vijf voedselbossen in Brabant te realiseren. “Ik verwacht dat voedselbossen ecologisch voordeel kunnen opleveren,” zegt Marjon Krol. “Ze zijn heel waardevol voor de biodiversiteit, het zijn meerjarige gewassen, ze binden koolstof in de bodem én ze zijn goed voor het bodemleven.”

Duurzame landbouw

“Ons doel als Stuurgroep LIB is om gezamenlijk te werken aan een duurzame en vitale land- en tuinbouw”, schetst projectleider Marjon Krol. “We zijn een samenwerkingsverband van de provincie Noord-Brabant en de ZLTO. Met elkaar bepalen we de agenda op basis van een 4-jarig convenant. Het Koepelplan voedselbossen is een van de vele innovatieve projecten waarin wij partner zijn.”

Voedselbossen kunnen een inspiratiebron zijn om het reguliere voedselsysteem aan te passen. Marjon: “We hebben meer diversiteit nodig in ons voedsellandschap, zodat ons systeem weerbaarder wordt. Het is daarom goed dat er weer meer bomen en struiken terugkomen. Het maakt dan minder uit of het een strikt voedselbos is of dat agrariërs kiezen voor agroforestry, zoals rijenteelt.”

Ecologisch én economisch

Voedselbossen staan volgens Marjon nog wel aan het begin van de innovatiecyclus. Marjon: “De vraag die we allemaal hebben is: hoe ontwikkel je verdienmodellen die overgenomen kunnen worden, zonder dat er subsidie nodig is? Dat hopen we met dit project te leren. Een voedselbos moet uiteindelijk ecologisch én economisch duurzaam zijn.”

Naast de aanleg van vijf voedselbossen doet het Koepelplan ook een driejarig onderzoek naar de effecten van een voedselbos. Als lid van de Klankbordgroep kijkt Marjon kritisch mee: “We stellen als groep veel vragen. Hoe zorg je ervoor dat je in drie jaar tijd goed zicht krijgt op de ecologische effecten van een voedselbos? We zijn dan ook kritisch om te komen tot een goede nulmeting en borging van het onderzoek op de lange termijn.”

Het aantal hectares voedselbossen blijft ondertussen stijgen in Brabant en verder in Nederland. Marjon blijft nuchter onder alle aandacht. “Het is echt nog pionieren, we moeten het voedselbos verder in onze vingers krijgen. Laten we het eerst maar eens doen.”

Koepelplan voedselbossen

Het Koepelplan voedselbossen is een maatschappelijk initiatief van Stichting Agroforestry Zuid Nederland, de Brabantse Milieufederatie en verschillende Brabantse organisaties en overheden. Het driejarig programma wordt financieel mogelijk gemaakt door het Deltaplan Hoge Zandgronden, de Provincie Noord-Brabant, Stuurgroep Landbouw Innovatie Noord-Brabant, Waterschap De Dommel, Waterschap Aa en Maas en Stichting Voedselbosbouw Nederland.

Tags: