Nacht van de Nacht 2021: Doe mee en meld je activiteit nu aan

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

augustus 12, 2021

Nacht van de Nacht 2021: Doe mee en meld je activiteit nu aan

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. In de grotere steden kan men nauwelijks nog de sterren zien. Foto: Jan Koeman

Laat het donker donker en ontdek hoe mooi de nacht is tijdens de Nacht van de Nacht 2021. In de nacht van zaterdag 30 oktober 2021 organiseren we in heel het land evenementen om de schoonheid van de nacht te ervaren. Doe mee en organiseer een activiteit in jouw buurt, dorp of stad.

Wij zijn een van de meest verlichte landen ter wereld. De Natuur en Milieufederaties, waaronder de Brabantse Milieufederatie, vragen daarom samen met haar lokale (vrijwilligers)organisaties aandacht voor het behoud van duisternis. Dat doen we traditiegetrouw op de avond waarop we de klok verzetten met heel veel mooie activiteiten.

Het doel van Nacht van de Nacht is om Nederland donkerder en duurzamer te maken, ook in Brabant. Uit onderzoek blijkt dat 72 procent (!) van de bedrijven ’s nachts onnodig veel licht aan heeft. Al die overbodige verlichting veroorzaakt lichthinder en energieverspilling. Minder verlichting heeft ook een positief effect op de gezondheid en afweersysteem van mens en dier.

Doe mee op 30 oktober 2021

Honderden evenementen worden er elk jaar georganiseerd tijdens de Nacht van de Nacht. Zo zijn er nachtwandelingen, lezingen, workshops nachtfotografie en nog veel meer. Daarnaast doen ook bedrijven en gemeenten mee.

Samen kunnen we lichtvervuiling voorkomen, van bewoners tot bedrijven tot gemeenten. En het mooie is dat steeds meer organisaties ’s nachts het licht doven. Zo wordt reclameverlichting van gebouwen, monumenten, stadhuizen, bruggen en kerken uitgezet.

Brabantse gemeenten die op één of meerdere plekken de verlichting doven tijdens de Nacht van de Nacht zijn gemeente: Geertruidenberg en Vught. We dagen andere Brabantse gemeenten uit om het goede voorbeeld te volgen en op 30 oktober 2021 mee te doen.

Nachtactiviteit aanmelden

Als inwoner of (vrijwilligers)organisatie kan je ook meedoen met de Nacht van de Nacht. Organiseer bijvoorbeeld een nachtelijke vaartocht of ga sterrenkijken. Of word nachtfotograaf en doe mee met ons onderzoek naar lichthinder door bedrijven en organisaties.

Kijk voor meer informatie en inspiratie op www.nachtvandenacht.nl of meld je activiteit meteen aan.

AANMELDEN ACTIVITEIT

WORD NACHTFOTOGRAAF