Natuur-, milieu én bewonersorganisaties: ‘Trek vergunning voor mestfabriek Tilburg-Noord in’

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

november 3, 2021

Foto ter illustratie

Brabantse natuur-, milieu- en bewonersorganisaties roepen de provincie Noord-Brabant op om de vergunningen voor de bouw van een mestfabriek in Tilburg-Noord in te trekken. Er is grote weerstand bij de lokale politiek, omwonenden en natuurbeschermers tegen de komst van de mestfabriek.

De provincie Noord-Brabant heeft aan multinational VTTI vergunningen verleend om een nieuwe mestverwerkings- en vergistingsinstallatie te bouwen. De Brabantse Milieufederatie, Natuurmonumenten, Brabants Burgerplatform, Wijkraad Stokhasselt en Noordraad Heikant-Quirijnstok zijn bezorgd over de negatieve gevolgen van zo’n chemische installatie.

‘Provincie houdt halsstarrig vast’

De organisaties hebben zich verenigd om de mestfabriek tegen te houden. “Niemand wil een nieuwe mestfabriek in Tilburg-Noord”, zegt Femke Dingemans, directeur Brabantse Milieufederatie.

De organisaties roepen het provinciebestuur in een brief op om de vergunningen voor de mestfabriek in te trekken, want vooralsnog weigert de provincie. En dat terwijl bij de vergunningverlening al bekend was dat de fabriek veel meer stank zou veroorzaken dan in de vergunningsaanvraag staat.

Dingemans: “Door halsstarrig vast te houden aan de vergunning negeert het provinciebestuur de wens van onder meer de gemeente Tilburg, de gemeente Loon op Zand, omwonenden en natuur- en milieuorganisaties om een streep te zetten door de vergunning.”

Het Natura 2000-gebied De Loonse en Drunense Duinen is een van de vele stikstof overbelaste natuurgebieden in Brabant, foto: VisitBrabant

Nieuwe piekbelaster stikstof

De coalitie van natuur-, milieu- en bewonersorganisaties benadrukt dat de vergunningen niet passen in de huidige aanpak van stikstof. Dingemans: “Een nieuwe mestfabriek wordt een enorme piekbelaster van stikstof en stank op natuur- en woongebieden. En dat op een moment dat dezelfde overheid hard bezig is om de schadelijke gevolgen van stikstof op natuur tegen te gaan.”

De nieuwe mestfabriek in Tilburg-Noord zorgt straks voor een enorme toename van stikstof op Europees beschermde natuurgebieden. Het gaat dan om de Loonse en Drunense Duinen & Leemkuilen (toename 16,27 mol) en het gebied Kampina en Oisterwijkse Vennen (toename 2,04 mol). Daarnaast heeft het ook negatieve gevolgen voor het naastgelegen landgoed Huis ter Heide.

De organisaties vinden het onbegrijpelijk dat het provinciebestuur een vergunning met zo’n hoge stikstofdepositie nog blijft verdedigen. “De mestfabriek is nog niet gebouwd. Het intrekken van de vergunning is dan ook het minst ingrijpende middel om een extra stikstofbelaster te voorkomen,” zegt Dingemans.