Onthulling bankje voor stichting Duurzaamheidsvallei ter ere van de Casimir Milieuprijs

Nieuws | Thema: Algemeen

mei 24, 2023

Foto: Oisterwijk in beeld

20 mei, Oisterwijk – Ter ere van de Casimir Milieuprijs onthulden we als BMF een houten bank in het gebied van de winnaar van de prijs: Stichting Duurzaamheidsvallei. Aan de baksevenweg in Oisterwijk, nabij de Oisterwijksebaan en de Voorste Stroom staat nu een mooie houten bank, als erkenning van het belangrijke werk dat Stichting Duurzaamheidsvallei doet.

Met een lekker zonnetje, een zangkwartet, twee dichters die odes aan de natuur brachten en 100% plantaardig Brabants worstenbrood was het een feestelijke onthulling. Na korte praatjes van Ruud Niessen (voorzitter Stichting Duurzaamheidsvallei), Hans van den Berg (namens Vereniging Behoud Moerenburg) en Femke Dingemans (directeur-bestuurder Brabantse Milieufederatie) onthulden Dré van Hal en Michiel Werner (vrijwilligers bij Stichting Duurzaamheidsvallei) de bank, met uitzicht over de natuur in het beekdal van de Voorste Stroom.

Vergroten biodiversiteit en betrokkenheid

In februari werd al bekendgemaakt dat de Oisterwijkse stichting de prijs heeft gewonnen, omdat ze zich sterk maakt voor duurzame natuurontwikkeling in het beekdal van de Voorste Stroom tussen Tilburg en Oisterwijk. Femke Dingemans wees tijdens de onthulling nog eens op de snelle resultaten en het maatschappelijk draagvlak van Stichting Duurzaamheidsvallei: “In korte tijd is Stichting Duurzaamheidsvallei erin geslaagd de biodiversiteit in het gebied aanzienlijk te verbeteren. Ook is de stichting erin geslaagd grote betrokkenheid te creëren in het gebied en zijn er concrete plannen met de provincie voor de realisatie van wel 80 hectare natuur.”

De onthulling van de bank was voor de Stichting Duurzaamheidsvallei de aftrap van een dag in het teken van een “Ode aan het Landschap”. Met gratis begeleide wandelingen, schilders die het landschap in beeld brengen, zangers en dichters, een bomenhoroscoop en een aantal kunstwerken konden wandelaars na de onthulling van het gebied genieten.