Kringlogo-prijs 2024: op zoek naar het meest circulaire burgerinitiatief van Noord-Brabant

Nieuws | Thema: Circulaire economie

januari 16, 2024

Kringlogo-prijs 2024: Op zoek naar het meest circulaire burgerinitiatief van Noord-Brabant

Ad Vlems, voorzitter van Ecodorp Boekel, winnaar kringlogo-prijs 2023. Foto: Erik van der Burgt | VRBLD

De Kringlogo-prijs is een jaarlijkse prijs voor het meest circulaire burgerinitiatief in Noord-Brabant. Bewoners- of burgerinitiatieven op het gebied van circulariteit kunnen zichzelf opgeven, of je kunt een initiatief bij jou in de buurt nomineren. De winnaar mag een jaar lang het Kringlogo in alle uitingen gebruiken en krijgt provinciale en landelijke publiciteit.

Circulaire burgerinitiatieven leggen de nadruk op andere waarden dan financiën en kosten. Het draait hierbij vooral om het scheppen van meerwaarde voor de samenleving, hergebruiken van materialen en zo de impact op klimaat en milieu verminderen. Denk bijvoorbeeld aan het opzetten van een lokale voedselkringloop, met de buurt een wormenhotel bouwen, of een wooncomplex bouwen van duurzame materialen, zoals de winnaar van vorig jaar: Ecodorp Boekel.

Het goede voorbeeld

Deze initiatieven ontdekken hoe een circulaire samenleving eruit kan zien. Daarmee inspireren ze anderen om ook aan de slag te gaan. Dat verdient natuurlijk een steuntje in de rug! Tijdens de Week van de Circulaire Economie zetten we als Brabantse Milieufederatie (BMF) daarom het leukste, mooiste of innovatiefste burgerinitiatief van Brabant in de schijnwerpers.

De winnaar ontvangt de circulaire wisselbokaal, een geldbedrag van 100 euro als symbool van steun en mag zich een jaar lang het meest circulaire burgerinitiatief van Noord-Brabant noemen. Dat levert natuurlijk ook publiciteit op!

Week van de Circulaire Economie

De nationale campagneweek voor de Circulaire Economie vindt plaats van 11 tot en met 16 maart en heeft als doel zoveel mogelijk mensen te betrekken bij de circulaire economie. Gedurende deze week zullen wij via onze communicatiekanalen – provinciaal en landelijk – uitgebreid aandacht schenken aan de winnaar van de Kringlogo-prijs 2024 van Brabant.

Geef je op als meest circulaire burgerinitiatief van Noord-Brabant!

Wil je jouw project opgeven of ken je een burgerinitiatief bij jou in de buurt die volgens jou deze prijs verdient? Dat kan tot en met 9 februari, door contact op te nemen met projectleider Joep van Overbeek via joep.vanoverbeek@brabantsemilieufederatie.nl . Beantwoord in je mail de volgende vragen:

• Naam van het initiatief
  • Naam van de contactpersoon
  • Kun je één of twee voorbeelden noemen van circulaire activiteiten van het initiatief?
  • Wat maakt deze activiteit(en) zo succesvol?
  • Wanneer is het initiatief gestart?
  • Met wie of welke partijen wordt het initiatief uitgevoerd?
  • Wordt het initiatief geheel door vrijwilligers uitgevoerd?
  • Waarom kan het initiatief dit steuntje in de rug goed gebruiken?

De Kringlogo-prijs 2024 is een initiatief van de gezamenlijke Natuur en Milieufederaties. De prijs wordt dit jaar in acht provincies uitgereikt.