Onderzoek: Belangrijke rol voor circulaire ambachtscentra in duurzame economie

Nieuws | Thema: Circulaire economie

februari 9, 2023

Onderzoek: Belangrijke rol voor circulaire ambachtscentra in duurzame economie

Circulaire ambachtscentra kunnen een belangrijke rol spelen in het verminderen van afval en het stimuleren van hergebruik. Om deze ontwikkeling te laten slagen is het wel nodig dat gemeenten onderling meer kennis uitwisselen, zo blijkt uit onderzoek van de Brabantse Milieufederatie in opdracht van de Provincie Noord-Brabant.

De Rijksoverheid heeft de ambitie om in 2050 een volledig circulaire economie te hebben. Hiervoor is het nodig dat we spullen en materialen een langere levensduur geven, waarbij elk afgedankt product wordt gerepareerd om opnieuw te gebruiken. Circulaire ambachtscentra zijn een van de manieren om te komen tot deze moderne, circulaire economie.

Kansen voor circulaire ambachtscentra

Het is de bedoeling dat er in 2030 een landelijk dekkend netwerk is van circulaire ambachtscentra. In zo’n centrum werken verschillende partijen samen aan het verminderen van afvalstromen en het realiseren van hoogwaardig hergebruik van producten en materialen. Het gaat dan om samenwerkingen tussen milieustraat, kringloopwinkel, reparatiewerkplaats en andere partijen als scholen en kennisinstellingen.

In het rapport ‘Circulaire ambachtscentra in Noord-Brabant’ onderzocht de Brabantse Milieufederatie de kansen en barrières om circulaire ambachtscentra verder te ondersteunen. Dat doet ze in opdracht van de Provincie Noord-Brabant. Ook de provincie wil namelijk bijdragen aan de ontwikkeling van de circulaire economie en legt de focus op het niet of minder gebruik maken van grondstoffen, hergebruik van materialen en reparatie van spullen.

Uitwisseling kennis en ervaring

Een van de conclusies uit het onderzoeksrapport is dat het concept van circulaire ambachtscentra nog in de kinderschoenen staat, waardoor er nog weinig uitwisseling is van ervaringen tussen gemeenten. Zo waren er eind 2022 alleen in Oss en Roosendaal functionerende circulaire ambachtscentra en tien gemeenten zijn bezig met de ontwikkeling van zo’n centrum.

Uiteraard heeft ieder circulair ambachtscentrum andere uitdagingen, maar de grote lijnen zijn hetzelfde. Zo vergt het veel kennis en puzzelwerk – en veel kopjes koffie met mogelijke stakeholders – om een goed functionerend circulair ambachtscentrum te ontwikkelen. Daarnaast loopt men aan tegen knellende wet- en regelgeving, financiële beperkingen en ruimteproblemen.

Gelukkig is er ook goed nieuws. De provincie en andere provinciale organisaties kunnen de ontwikkeling van circulaire ambachtscentra in Noord-Brabant wel stimuleren, zo staat in het rapport. Dat kan onder andere door (ander) vergunningenbeleid, het leggen van verbindingen tussen initiatieven en bij het vergroten van de naamsbekendheid van dit concept.

DOWNLOAD RAPPORT