Refresco mag extra grondwater oppompen, ondanks extreme droogte en verdroging

Nieuws | Thema: Water & Klimaat

mei 24, 2022

Refresco mag extra grondwater oppompen, ondanks extreme droogte en verdroging

Ondanks de extreme droogte en lage grondwaterstanden gaat bij Refresco straks de kraan verder open. De drankenfabrikant mag van de Raad van State extra grondwater oppompen in Maarheeze. De Brabantse Milieufederatie is zeer teleurgesteld in de uitspraak.

De rechtszaak draait om een vergunning aan Refresco voor het intensief en op industriële schaal onttrekken van 750 duizend m3 grondwater. De Brabantse Milieufederatie (BMF) ging samen met omwonenden, stichting de Dorpsraad Maarheeze en de vereniging Duurzaam en Groen Maarheeze-Zuid in beroep tegen de nieuwe vergunning en kreeg gelijk van de rechtbank.

De rechtbank Oost-Brabant oordeelde op 17 november 2020 dat de provincie Noord-Brabant de vergunning aan Refresco verleende in afwijking van haar eigen aangescherpte grondwaterbeleid. De provincie had daarmee te weinig oog voor het zwaarwegende algemene belang van een goed grondwaterbeheer.

Refresco draait kraan verder open

Refresco ging – zonder steun van de provincie Noord-Brabant – in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechtbank. De Raad van State oordeelt als hoogste bestuursrechter nu in het voordeel van de drankenfabrikant.

“We respecteren uiteraard de uitspraak, maar tegelijkertijd zijn we zeer teleurgesteld”, zegt BMF-adjunct-directeur Misha Mouwen. “Het is onbegrijpelijk dat we aan de ene kant met overheden, natuurbeheerders en bedrijfsleven samenwerken om verdroging aan te pakken, Brabanders oproepen om zuinig om te gaan met water en agrariërs te maken hebben met onttrekkingsverboden. Terwijl Refresco doodleuk de kraan verder mag opendraaien.”

De Raad van State baseert haar uitspraak op het feit dat Refresco op de valreep de vergunning had aangevraagd. Dat de provincie Noord-Brabant ten tijde van het besluit haar grondwaterbeleid had aangescherpt doet niet ter zake voor de hoogste bestuursrechter.

Pak maatschappelijk rol en verantwoordelijkheid

Voor de Brabantse Milieufederatie zijn er geen juridische mogelijkheden meer om de onttrekkingen tegen te houden.

Mouwen: “Het enige dat we nu nog kunnen doen is Refresco aanspreken op haar maatschappelijke rol en verantwoordelijkheid. Samen met de andere waterpartijen hebben we in Brabant een convenant getekend om verdroging tegen te gaan. Deze is óók ondertekend door de provincie Noord-Brabant en de Vereniging Industriewater.”

De natuur- en milieuorganisatie gaat er vanuit dat de provincie zich nu volledig gaat richten op het in balans brengen van het grondwatergebruik. Natuurgebieden lijden namelijk nog altijd onder verdroging en het op industriële schaal oppompen van dit water. Uit onderzoek van Deltares blijkt dat er per jaar 350 miljoen m3 grondwater nodig is om het watersysteem in Brabant te herstellen.

Mouwen: “Herstel van deze balans is nodig om de Brabantse natuur en de landbouw te beschermen tegen verdroging.”

03 mei 2024 Oprichting voedselbos ‘De Noteneters’ met steun van het BMF activiteitenfonds