Samen genieten van het donker, doe mee met Nacht van de Nacht 2022

juni 29, 2022

Samen genieten van het donker, doe mee met Nacht van de Nacht 2022

Sterrenkijken tijdens de Nacht van de Nacht, foto: Jan-Koeman

Op zaterdag 29 oktober organiseren de Natuur en Milieufederaties voor de 18e keer de Nacht van de Nacht. Met het organiseren van honderden activiteiten in het hele land vragen we aandacht voor duisternis. Doe je dit jaar (opnieuw) mee? Meld je activiteit nu aan!

In de nacht waarop de wintertijd ingaat staan we als Brabantse Milieufederatie samen met de Natuur en Milieufederaties en onze lokale natuur- en milieuorganisaties stil bij het belang van duisternis. We vragen hiermee met elkaar aandacht voor het belang van donker voor alles dat leeft.

Tijdens de Nacht van de Nacht ervaar je hoe prachtig en donker de nacht kan zijn. Ga bijvoorbeeld mee op een nachtelijke vaartocht of ga sterrenkijken bij de sterrenwacht. Door het hele land worden honderden excursies en andere activiteiten georganiseerd.

Het leuke is, je kan ook zelf een mooie, interessante of spannende activiteit organiseren.

Zelf een activiteiten organiseren

De afgelopen jaren trok de Nacht van de Nacht duizenden bezoekers. Veel mensen deden mee aan een workshop (nacht)fotografie of gingen op pad met een natuurgids tijdens een nachtelijke wandeling.

Doe dit jaar ook mee en organiseer zelf een activiteit. Op heel veel manieren kan je al meedoen aan Nacht van de Nacht. Wat dacht je van dineren bij kaarslicht bij een restaurant bij jou in de buurt. Of ga op zoek naar uilen, nachtvlinders of vleermuizen.

Wil je ook een activiteit organiseren? Bekijk onze inspiratiegids voor meer ideeën en meld deze dan gratis aan op NachtvandeNacht.nl.

ACTIVITEIT AANMELDEN INSPIRATIEGIDS

Er zijn honderden activiteiten tijdens de Nacht van de Nacht, denk bijvoorbeeld aan dineren bij kaarslicht, foto: Loes de Jong

Over lichtvervuiling

Nederland is een van de meest verlichte landen ter wereld. In de grotere steden kan men nauwelijks nog de sterren zien, en de Melkweg al helemaal niet meer. Lichtvervuiling komt op veel plekken voor. Denk aan verlichting van bijvoorbeeld sportvelden, wegen, kantoorgebouwen, parkeerterreinen, kassen, monumenten en reclameborden die de hele nacht onnodig branden.

Lichtvervuiling door nachtelijke verlichting met kunstlicht kost veel geld en energie, maar verstoort ook het bioritme van dieren en planten. Daarom vraagt de Brabantse Milieufederatie samen met de andere Natuur en Milieufederaties aandacht voor lichtvervuiling en energieverspilling.