Stationspark Deurne wint Pluk van de Pettefletprijs 2015

juni 7, 2015

Stationspark Deurne wint Pluk van de Pettefletprijs 2015

Winnaar Michel Lintermans met Corinne de Jonge van Ellemeet van De Natuur en Milieufederaties

Met zijn initiatief voor Coöperatie Stationspark Deurne heeft Michel Lintermans uit Deurne de Pluk van de Pettefletprijs 2015 gewonnen. De prijs is uitgeloofd door Vroege Vogels en De Natuur en Milieufederaties en is bestemd voor het beste plan om natuur en milieu in Nederland te verbeteren. Aan de Pluk van de Pettefletprijs is een geldprijs van € 3.000,- verbonden.

Het publiek heeft de afgelopen maand via de site van Vroege Vogels z’n stem kunnen uitbrengen op drie door de jury geselecteerde genomineerden. Van de in totaal 2396 uitgebrachte stemmen werden er 914 uitgebracht op Coöperatie Stationspark Deurne van initiatiefnemer Michel Lintermans. De twee andere genomineerden – Bob Radstake, de man van het plan Levend Bouwen en Lieke Vullings met haar initiatief ‘Bosrijk’ – scoorden respectievelijk 755 en 727 stemmen.

Aanstekelijk
Michel Lintermans ontving de prijs zondag – tijdens de rechtstreekse uitzending van Vroege Vogels – uit handen van juryvoorzitter Flip van Duijn (zoon van Annie M.G. Schmidt).  Van Duijn toonde zich zeer gecharmeerd van het project Coöperatie station Deurne. “Dit initiatief van inwoners van Deurne om de directe omgeving van het station te verduurzamen en daarmee een stuk aantrekkelijker te maken voor reizigers en bewoners is aanstekelijk en kan een inspiratiebron zijn voor andere gemeentes. Dit project is goed voor de natuur en voor de mens.” De jury voor de Pluk van de Pettefletprijs bestaat uit juryvoorzitter Flip van Duijn, Henny Radstaak (Vroege Vogels) en Corinne de Jonge van Ellemeet (netwerkdirecteur De Natuur en Milieufederaties).

Pluk van de Petteflet
De Pluk van de Pettefletprijs is vernoemd naar het gelijknamige kinderboek uit 1971 van schrijfster Annie M.G. Schmidt en illustrator Fiep Westendorp. In het boek zet hoofdrolspeler Pluk zich met succes in om het betegelen van een groen gebiedje achter de Petteflet te voorkomen. Hij doet dat op een bijzonder slimme en creatieve manier. Met onorthodoxe middelen lukt het Pluk om de dieren en planten in zijn omgeving te redden. De Pluk van de Pettefletprijs is een initiatief van het radioprogramma Vroege Vogels en De Natuur en Milieufederaties.

Inspirerende voorbeelden
De Natuur en Milieufederaties ondersteunen burgers bij het vergroten van de leefbaarheid in hun buurt en het meedenken over de toekomst van hun gemeente en het buitengebied. Nu de overheid veel minder doet op het gebied van natuur en milieu moeten wij burgers aan de bak. Michel Lintermans, Bob Radstake, Lieke Vullings en de andere ruim 150 mensen die meededen aan de Pluk van de Pettefletprijs zijn voor ons allemaal inspirerende voorbeelden, aldus Corinne de Jonge van Ellemeet (netwerkdirecteur De Natuur en Milieufederaties).