Stikstofdossier: ‘Hou de overheid scherp in de gaten’

Nieuws | Thema: Natuur & Landschap

februari 6, 2020

Stikstofdossier: ‘Hou de overheid scherp in de gaten’

BMF-directeur Femke Dingemans op het podium van stadstheater De Boemel.

De Brabantse Milieufederatie zet alles op alles om het stikstofprobleem voor de natuur en de inwoners van Brabant op te lossen. Zo blijkt opnieuw tijdens een drukbezochte achterbanbijeenkomst in Tilburg.

Op een druilerige dinsdagavond hebben bijna 100 leden van lokale natuur- en milieuorganisaties zich verzameld in De Boemel, een stadstheater in de Spoorzone in Tilburg. De gezellige sfeer in het industriële pand staat in schril contrast met het actuele thema van de avond. Want hoe gaan we nu verder in Brabant? Welke opties zijn er? En hoe beschermen we de natuur en de gezondheid van de Brabanders?

Brabants Actieplan

De Brabantse Milieufederatie heeft sinds de PAS-uitspraak van de Raad van State niet stilgezeten, zo vertelt BMF-directeur Femke Dingemans. “Als BMF presenteerde we als eerste natuur- en milieufederatie een actieplan om het probleem van stikstof aan te pakken. In ons ‘Brabants Actieplan Stikstof’ staan concrete maatregelen die beleidsmakers kunnen nemen. […] De opgave is heel groot, gedwongen maatregelen zijn dan soms nodig. Alleen met vrijwilligheid lossen we dit probleem niet op. En alle sectoren moeten meedoen in het terugdringen van de stikstofuitstoot.”

De sfeer in de zaal was de hele avond strijdbaar. Zo wil een groot deel van de aanwezigen dat er ook naar de stikstofuitstoot vanuit het buitenland wordt gekeken. Een schot in de roos voor Femke Dingemans. “De BMF werkt samen met de Vlaamse natuur- en milieuorganisatie Natuurpunt om te voorkomen dat ongewenste ontwikkelingen in Vlaanderen effect hebben op Brabantse natuurgebieden en vice versa.”

Tekst gaat verder na de afbeelding.

Valentijn Wösten
Valentijn Wösten van MOB schetst de juridische kaders rondom het stikstofdossier.

50 procent reductie

Het beloofde op voorhand een interessante avond te worden. Vanuit drie perspectieven werden de bezoekers bijgepraat over de laatste stand van zaken in het stikstofdossier. Jurist Valentijn Wösten (Mobilisation for the Environment) schetste de juridische kaders rondom het stikstofvraagstuk. Zijn boodschap, hou de overheid scherp in de gaten als het gaat om natuurbescherming. “Pas op voor een herhaling van zetten. Let op dat er straks niet dezelfde fouten worden gemaakt in een PAS 2.0”, zo prent hij het publiek in.

Om de nadelige gevolgen van stikstof aan te pakken pleit Wösten voor 50 procent emissiereductie binnen 10 jaar voor elke sector. Een pleidooi dat volmondig werd ondersteund door het publiek en de Brabantse Milieufederatie.

Aanpak voor natuur

Samenwerking is belangrijk om ongewenste ontwikkelingen tegen te houden, zo zegt ook Wim van Opbergen van Werkgroep Behoud de Peel. Hij houdt zich al tientallen jaren bezig met dit thema, zo is hij 300 keer in beroep gegaan tegen de verstrekking van natuurvergunningen, merendeels succesvol.

“Sinds begin jaren ’80 moet er bij overheidsbeleid rekening worden gehouden met natuur en milieu,” zo houdt Van Opbergen de zaal voor. “Gaandeweg zijn deze regels weer uitgekleed. De overheid houdt zich niet aan haar eigen beleid. […] Elke toename van stikstof vraagt om een natuurvergunning, daarom is het Programma Aanpak Stikstof ooit bedacht. Het PAS was een programma, het ging over stikstof, maar de aanpak voor natuur ontbrak.”

De sprekers riepen het publiek op om te helpen bij het in de gaten houden van de overheid, nu de vergunningverlening weer wordt hervat. Daar werd direct met enthousiasme op gereageerd.

Tags:

Neem contact op