Uitnodiging bijeenkomstencyclus landbouw & voedsel

oktober 19, 2016

Uitnodiging bijeenkomstencyclus landbouw & voedsel

mest-uitrijdenDit najaar organiseert de Brabantse Milieufederatie een reeks bijeenkomsten over landbouw en voedsel. Dat is niet voor niets. De manier waarop we onze landbouw en voedselvoorziening hebben georganiseerd staat de laatste tijd zeer in de belangstelling. De politiek is druk bezig met het oplossen van problemen die voortvloeien uit ons huidige landbouwsysteem, zoals het enorme mestoverschot in Brabant. Bij het grote publiek ontstaat tegelijkertijd steeds meer belangstelling voor de manier waarop ons voedsel wordt geproduceerd. Het één staat niet los van het ander: de manier waarop onze landbouw is georganiseerd, bepaalt in belangrijke mate wat wij krijgen voorgeschoteld, maar omgekeerd beïnvloeden onze keuzes in de supermarkt de manier waarop onze landbouw is georganiseerd. Genoeg reden om deze vraagstukken in een aantal bijeenkomsten te verkennen. Alle bijeenkomsten zijn voor iedereen gratis toegankelijk. Wel is er een beperkt aantal plaatsen, dus aanmelden is verplicht (behalve voor de Warandelezing).

Nog geen supporter van de Brabantse Milieufederatie? Schrijf je dan nu in en blijf op de hoogte van al onze activiteiten.

Bijeenkomst: ‘God in de supermarkt’ (8 november)
Het is vast herkenbaar. Je staat in de supermarkt en je vraagt je af: wat eten we vanavond? De biologische boontjes uit Egypte of de ‘gewone’ boontjes uit Nederland?
Een hamburger of een sojaburger? Of toch vis?
Wat betekent dan dat gekke keurmerk precies? Gaan we voor het gezonde, plantaardige Alpro toetje, of toch een emmertje met yoghurt en aardbeien wat eigenlijk het lekkerste is?
Wordt het de dure of de goedkope reep chocola? Je hebt het niet gemakkelijk als consument in de supermarkt. Bij elk schap moeten keuzes gemaakt worden, en het is geen gemakkelijke afweging tussen lekker, goedkoop, gezond, milieuvriendelijk, diervriendelijk en eerlijk voor de producent. Het palet aan keurmerken kan helpen, maar zorgt ook voor verwarring. De workshop “God in de supermarkt” verkent de keuzes die we maken, helpt argumenten te begrijpen en verbindt deze met een helder ethisch kader. De bijeenkomst is actief, sociaal, informatief en gaat in een hoog tempo een serieuze maar niet te zware dialoog aan.

Datum: dinsdag 8 november
Tijd: 19.30 – 22.00 uur
Locatie: Natuurmuseum Brabant
Inschrijven: klik hier om je aan te melden.

Warandelezing 2016: naar een beter voedselsysteem (15 november)
Nooit meer honger. Dat had Sicco Mansholt voor ogen toen hij na de Tweede Wereldoorlog de voedselvoorziening herstelde en zich met grote gedrevenheid inzette voor de modernisering van de landbouw. De schaalvergroting die daarvan het gevolg is geweest, heeft weliswaar gezorgd voor voedselzekerheid in Europa, maar heeft wereldwijd veel negatieve gevolgen voor mens, dier en milieu. De vraag naar alternatieven wordt daarom steeds nijpender. Er is een brede beweging in de samenleving ontstaan die actief op zoek is naar nieuwe manieren van voedselproductie.
Van lokale samentuinen via biologische landbouw tot precisielandbouw. Een systematisch doordacht en duurzaam alternatief voor ons huidige landbouwsysteem is agro-ecologie. Agro-ecologie wil de balans in de landbouw herstellen door uit te gaan van natuurlijke processen en door kringlopen te sluiten. Daarmee wordt veel milieuvervuilende input voor de huidige landbouw overbodig. Maar hoe werkt agro-ecologische landbouw precies, hoe haalbaar is het om over te schakelen en stelt het ons uiteindelijk ook in staat om de wereld te voeden?
Daarover gaat de Warandelezing 2016 die wordt uitgesproken door Louise Vet (hoogleraar Wageningen Universiteit en directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie).
Vervolgens zal Wouter van Eck (voorzitter stichting Voedselbosbouw en eigenaar/ontwerper van Voedselbos Ketelbroek) ons meenemen in een praktische toepassing van agro-ecologie: voedselbossen.

Datum: dinsdag 15 november
Tijd: 19.30 – 21.00 uur (inloop met koffie en thee vanaf 19.00 uur)
Locatie: Tilburg University, Dante building, zaal DZ 1
Inschrijven niet nodig

De Smoestuinier (22 november)
Pesticiden, RoundUp, glyfosaat… Het lijken niet meteen begrippen die je tegenkomt in een comedyshow. Toch vormen pesticiden de rode draad in de nieuwe show van Steven Vromman, die hij speciaal voor de nieuwe Velt-campagne ‘2020pesticidevrij’ gemaakt heeft. In de ‘Smoestuinier’ gaat de Low Impact Man met het publiek op zoek naar de smoezen waarom zoveel mensen nog pesticiden gebruiken, maar tegelijk geeft hij er op zijn eigen komische manier een draai aan waarmee je niet anders kunt dan ‘groen’ lachen.

Datum: dinsdag 22 november
Tijd: 19.30 – 22.00 uur
Locatie: Natuurmuseum Brabant
Inschrijven: klik hier om je aan te melden