Foto’s: Circulaire fietstocht door Eindhoven

Project | Thema: 50 jaar BMF

Jubileumexcursie: Circulaire fietstocht door Eindhoven (11 juni)

Deelnemers van de jubileumexcursie, foto: BMF, Erik van der Burgt

De Brabantse Milieufederatie bestaat 50 jaar en wie jarig is… trakteert. Het hele jaar organiseert de BMF daarom gratis thema-excursies naar speciale plekken in Brabant. Op 11 juni organiseerden we een speciaal programma over circulaire initiatieven in Eindhoven.

We fietsten langs verschillende inspirerende Eindhovenaren. Zij zetten zich allemaal op hun eigen unieke manier in voor duurzaamheid in Brabant. We zorgden uiteraard voor een duurzaam hapje en drankje.

De hele ochtend stond zo in het teken van de circulaire economie.

Brabantse circulaire initiatieven

Troep troopers

Troep Troopers Eindhoven is een initiatief om zwerfaval tegen te gaan. Ze willen in zoveel mogelijk buurten in Eindhoven het van rondslingerend afval aanpakken. Iedereen is van harte welkom om een keer aan te haken. Ga vooral een keer op zaterdag mee de wijk in.

Nora’s Stekkie

Nora heeft haar oprit opgeofferd om deze vol te zetten met prachtige bloemen en planten. Niet voor de sier, maar of te verkopen of te ruilen. Heb je wensen? Gooi een briefje door de brievenbus en Nora gaat ermee aan de slag. Haar enthousiasme is ongekend en ze staat zeker open voor een gesprek!

Buurtkoelkast

We gooien nog steeds te veel eten weg, dat kan anders. Jumpstart040 maakt korte metten met voedselverspilling. Om dit probleem te tackelen hebben ze ‘buurtkoelkast Hans’ in het leven geroepen. Iedereen kan eten dat over is, kwijt in de koelkast. Supertof toch!?

Workbrands voor kantoormeubelen

Het Brabantse Workbrands geeft bureaus, stoelen en ander kantoormeubilair een tweede leven. Ze knappen afgeschreven meubels op en proberen zoveel mogelijk onderdelen opnieuw te gebruiken.

Kledingruilatelier Awesome

Eén van de meest vervuilende industrieën ter wereld is die van de fast-fashion. Kledingruilatelier Awesome is bezig met het verduurzamen van de kledingindustrie. Dit kledingruilatelier is er voor iedereen. Of je nu een kleine beurs hebt, duurzaam wilt winkelen of gewoon dol bent op pre-loved kleding, iedereen is van harte welkom!

Solarge

Een mooi initiatief is zonnepanelenfabrikant Solarge. Helaas zijn de panelen nog niet beschikbaar voor particulieren, maar het is zeker een heel mooi initiatief! Eind 2023 openen ze hun fabriek in Weert. Je kan langs de testlocatie fietsen, ze zitten op het terrein van TU Eindhoven.

Servicepunt circulair

Via het Servicepunt helpen wij mensen aan de juiste contacten, informatie of inspiratie. Het is bedoeld voor inwoners die graag aan de slag willen met deze vorm van kringloopeconomie. Hier vind je basisinformatie, een ‘Gouden Gids’ van circulaire producten en een overzicht met maatregelen die je zelf kan nemen om meer circulair te zijn. Of je nu alleen aan de slag wilt of als lokale groep of organisatie.

Foto’s circulaire fietstocht

Jubileum Brabantse Milieufederatie

De Brabantse Milieufederatie bestaat 50 jaar. En dat succes is niet slechts iets van ons, maar is het succes van alle groene vrijwilligers die zich inzetten voor natuur, milieu en klimaat in Brabant.

Sinds 1972 samen sterk voor een mooi en duurzaam Brabant!

50 JAAR MILIEUBEWEGING

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!