Vanaf 30 maart | Effectief zandpaden beschermen (online)

Project | Thema: Natuur & Landschap

Online | Effectief zandpaden beschermen (vanaf 30 maart)

Foto: Marion van der Velden

Update, 31-03-2022: Deze cursus is gestart, het is niet meer mogelijk om aan te melden. Via onze updates blijf je op de hoogte van nieuwe cursussen, meld je nu aan.

Worden zandpaden in jouw gemeente al beschermd? Welke beschermingsregimes zijn er om zandpaden te beschermen? En wat kan je zelf doen om onze karakteristieke zandpaden te beschermen? Je leert het tijdens de verdiepende training ‘Effectief zandpaden beschermen’.

CURSUS IS AL GESTART | Resultaat | Programma | Doelgroep | Praktisch

Steeds meer Brabantse zandpaden worden door gemeenten verhard, weggeploegd of ze wijken voor bebouwing. En dat terwijl zandpaden belangrijke ecologische, landschappelijke en cultuurhistorische waarden hebben. Ze maken deel uit van het natuurlijk leefgebied van dieren. Zo nemen patrijzen er zandbaden, liggen reptielen er in de zon en kan bijvoorbeeld de loopkever een zandpad veel makkelijker oversteken dan een verharde weg.

Om zandpaden te beschermen organiseert de Brabantse Milieufederatie een tweetal avonden over het beschermen van zandpaden.

Resultaat: Je leert tijdens de avond

• Hoe je kan ontdekken of zandpaden in jouw gemeente al worden beschermd.
  • Hoe je ruimtelijke plannen kan gebruiken om zandpaden te beschermen.
  • Welke beschermingsregimes/methodieken er zijn om zandpaden te beschermen.
  • Welke maatregelen gemeenten en provincie kunnen nemen om zandpaden te beschermen.
  • Hoe je kan participeren in de vorming van de nieuwe omgevingsvisies en -plannen van gemeenten.

Kortom, jij weet na deze training hoe je zandpaden effectief kan beschermen.

Programma

De training omvat 2 avonden en bestaat uit een mix van verdiepende sessies en het uitwisselen van kennis en ervaringen onderling.

Avond 1
Datum:
30 maart 2022
Tijd: 19.30 – 21.00 uur (inloop vanaf 19.15 uur)
Locatie: Online via ZOOM

Avond 2
Datum: 06 april 2022
Tijd: 19.30 – 21.00 uur (inloop vanaf 19.15 uur)
Locatie: Online via ZOOM

Doelgroep: Voor wie is deze training bedoeld?

Deze training is onmisbaar voor iedereen die zich in wil zetten voor het beschermen van zandpaden. Voorkennis over ecologie, planologie of juridische bescherming is niet vereist, wel een leergierige en open houding.

Praktische informatie & inschrijven

Inschrijven

Deze online training is GRATIS. Na opgave ontvang je een aantal dagen voor de start van de training het programma en nadere informatie.

AANMELDING IS GESLOTEN

Aanmelden is verplicht, je ontvangt dan vooraf nog een herinnering met het programma en de link om deel te nemen.

Organisatie

Deze training over de bescherming van zandpaden is een initiatief van de Brabantse Milieufederatie.

De Brabantse Milieufederatie staat voor een schoon milieu, een vitale en rijke natuur, een gevarieerd landschap en een duurzame economie. Nu en straks.

Wil je meer weten?

Mocht je interesse hebben, of je hebt nog vragen, neem dan contact met ons op.

Neem contact op

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!