Bio-boer Eric Lamers: “Minder dieren, meer boeren”

oktober 13, 2021

Bio-boer Eric Lamers: “Minder dieren, meer boeren”

Bio-boer Eric Lamers op het erf van de Schutkooi

Agrarisch ondernemer Eric Lamers (46) denkt graag buiten bestaande kaders. Hij heeft een gemengd bedrijf in een modern jasje, zo combineert hij landbouw, natuur en zorg.

Het hele artikel is eerder gepubliceerd op goedboeren.nl.

Eric is lid van het Netwerk Goed Boeren en zette de afgelopen 25 jaar grote veranderingen door. Het gemengde bedrijf van zijn ouders in Vierlingsbeek (koeien, varkens, akkerbouw) werd al snel een biologisch melkveebedrijf met 70 melkkoeien, 50 stuks jongvee en 85 ha land.

Veel collega’s zouden het daarbij laten, maar Eric zag de toekomst anders. Als creatieve ondernemer ziet hij kansen die niet zo voor de hand liggen. Hij kocht 11 jaar geleden nog een boerderij aan, de Schutkooi.

Boeren in beschermd Maasheggengebied

De Schutkooi ligt op een zanderige terp in de uiterwaarden in de buurt van Boxmeer. De boerderij staat midden in het beschermde Maasheggengebied, een paar kilometer van zijn bedrijf in Vierlingsbeek. Het was een boerderij van 40 ha zonder conventionele uitbreidingsmogelijkheden: een oude stal, wat stacaravans voor de verhuur en een fietsroute naast het erf. Een bedrijf met mogelijkheden, dacht Eric. En die bleken er inderdaad volop te zijn.

Het begon 25 jaar geleden, toen de familie met de toenmalige Dienst Landelijk Gebied (DLG) een beheersovereenkomst afsloot voor 7 ha. Dat wakkerde bij Eric al snel de interesse voor biologisch boeren aan, en 21 jaar geleden schakelde het bedrijf om. Voor biologisch boeren had hij wel extra grond nodig. Hij werd uiteindelijk pachter bij Staatsbosbeheer.

Toen zou de Schutkooi vrijkomen, midden in het gebied van Staatsbosbeheer. In Vierlingsbeek ziet hij de volgende generatie niet meer boeren. In de Schutkooi wel, maar dan met een hele andere aanpak. Kern van het bedrijf is de combinatie landbouw, natuur en zorg. Toch weer een gemengd bedrijf maar dan in een ander jasje, lacht hij. Serieuzer: “Die combinatie maakt het bedrijf krachtig.”

Agrarisch natuurbeheer en landschapsbeheer

Eric vindt dat de maatschappelijke functies die een boer kan uitoefenen worden onderschat. Boeren zouden minder gefocust moeten zijn op uitbreiding, en meer een rol moeten krijgen als gebiedsverzorger.

“Ik heb een heilig geloof: er moeten minder koeien komen en meer boeren. Daar kunnen we Nederland mee redden. Je kunt wel alsmaar uitbreiden en hier Polen aan het werk zetten, maar dan lever je nul toegevoegde waarde aan de maatschappij.”

De rol van gebiedsverzorger is breed, vindt Eric. Hij zou graag zien dat boeren veel meer ingezet worden voor agrarisch natuurbeheer en landschapsbeheer. Een mooi gebied levert de hele omgeving inkomsten op. En ook in de zorg kun je als agrariër wat betekenen.

Een moeilijk lopende dame schuifelt voorbij. “Hé Gerda, hoe is het?” Eric wijst op de bedrijfsgebouwen die hij verhuurt. Er is een bedrijf dat dagbesteding verzorgt, er is een bedrijf voor meditatieve coaching, en er is een gebouw met horeca voor de recreatieve fietser en feestelijke gelegenheden. De oude stacaravans heeft hij vervangen door houten tiny houses, te huren via Natuurhuisje.nl.

“Het loopt als een speer. Maak je een gebied mooi, dan komen de mensen.”

Onze laatste blogs

22 maart 2024 Helden van Plan Boom: Angela Heetvelt
    21 maart 2024 Duurzame opleidingen in Brabant
  • Blog
    14 maart 2024 De 'circulaire economie': wat is dat?
  • Blog
    27 februari 2024 Plantaardig uit eten in Noord-Brabant: vijf tips voor een (h)eerlijk etentje
    22 januari 2024 10 meestgestelde vragen over Natura 2000-gebieden

Meer blogs

Samen werken we aan een mooi en duurzaam Brabant!