Juridische hulp: Rechtsbijstandverzekering

Blog | Thema: Juridische zaken

augustus 13, 2021

Juridische hulp: Rechtsbijstandverzekering

Heb je juridische hulp nodig bij ongewenste, ruimtelijke ontwikkelingen? Jouw bestaande rechtsbijstandverzekering kan mogelijk uitkomst bieden.

Als je een rechtsbijstandverzekering hebt, bijvoorbeeld bij een verzekeraar of vakbond, kun je de zaak waar je tegen wil optreden aan hen voorleggen. Zijn er meerdere mensen in jouw buurt met hetzelfde belang, dan kun je samen optrekken.

Rechtsbijstandverzekeringen hebben specifieke regels voor collectieve acties. Informatie hierover vind je in de voorwaarden van jouw rechtsbijstandverzekering.

Meld jouw zaak op tijd

Je kunt jouw zaak al melden als er nog geen direct juridisch geschil is. Bijvoorbeeld als jouw gemeente plannen heeft die nog niet concreet zijn uitgewerkt in een bestemmingsplan. Daarmee voorkom je het risico dat de rechtsbijstandverzekeraar of vakbond jouw zaak afwijst, omdat je deze mogelijk nadelig hebt beïnvloed.

Ga dus niet eerst zelf allerlei acties ondernemen, maar win informatie in en deel die met je verzekeraar of vakbond.

! Let op: de meeste rechtsbijstandverzekeringen kennen een wachttijd van 3 maanden. Ook zijn geschillen die ontstonden voor het ingaan van de verzekering niet verzekerd. Ga je dus niet pas verzekeren wanneer er al iets aan de hand is waar je misschien tegen wil optreden.

Vrije advocaatkeuze

Wanneer een juridische procedure nodig is om een zaak op te lossen en de inzet van een advocaat daarbij verplicht is, dan kun je zelf een advocaat kiezen op kosten van de rechtsbijstandverzekering.

Meld dit altijd vooraf bij je verzekeraar of vakbond. Er geldt in die situatie wel een maximale kostenvergoeding.

Gesubsidieerde rechtshulp

Voor organisaties
De Rijksoverheid biedt de mogelijkheid aan kleine natuur- en milieuverenigingen en stichtingen om te procederen op kosten van de overheid. Daarbij geldt wel een eigen bijdrage en de griffiekosten zijn voor rekening van de vereniging.

Op de website milieurechtsbijstand.nl staan de advocaten vermeld die op deze basis werken. Belangrijk hierbij is dat in de statuten van de organisatie op orde zijn. Je leest hier meer over in het blog “Zijn je statuten op orde?

Voor particulieren
Hebben jij en andere belanghebbenden geen rechtsbijstandverzekering en ben je ook niet aangesloten bij een natuur- en milieuvereniging, dan kom je misschien toch in aanmerking voor rechtshulp die door de overheid wordt gesubsidieerd.

Kijk voor meer informatie en de voorwaarden op de site van de Rijksoverheid.

Wil je meer weten?

Onze partnerorganisatie Milieudefensie heeft op haar website een toolkit met informatie, veel gestelde vragen en voorbeeldbrieven.

Kijk voor alle tools en informatie op de site van Milieudefensie.

Onze laatste blogs

22 maart 2024 Helden van Plan Boom: Angela Heetvelt
    21 maart 2024 Duurzame opleidingen in Brabant
  • Blog
    14 maart 2024 De 'circulaire economie': wat is dat?
  • Blog
    27 februari 2024 Plantaardig uit eten in Noord-Brabant: vijf tips voor een (h)eerlijk etentje
    22 januari 2024 10 meestgestelde vragen over Natura 2000-gebieden

Meer blogs

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!