Archief Brabantse Milieufederatie overgedragen aan BHIC

Nieuws | Thema: Algemeen

november 22, 2022

Ontdek hoe de milieubeweging in Brabant zich heeft ontwikkeld

Archief Brabantse Milieufederatie overgedragen aan BHIC

Femke Dingemans, BMF (l.) en Hella Timmermans, BHIC hebben zojuist de overdracht afgerond

Brabant kent meer dan 100 lokale natuur- en milieuorganisaties en samen met de Brabantse Milieufederatie (BMF) vormen zij de milieubeweging in Brabant. Maar hoe heeft deze maatschappelijke stroming zich ontwikkeld? Om antwoord te vinden op die vraag heeft de Brabantse Milieufederatie haar archief vanochtend overgedragen aan het Brabants Historisch Informatie Centrum (BHIC) in ‘s-Hertogenbosch.

Het BHIC is het geheugen van Brabant. Veilig achter de muren van het zeventiende-eeuwse fort de Citadel liggen honderdduizenden documenten, foto’s, boeken, kaarten en films voor de eeuwigheid opgeslagen. Het verworven archief van de Brabantse Milieufederatie sluit goed aan bij de ambitie van het BHIC om archiefcollecties en geschiedenis meerstemmig te maken. In de archiefcollecties worden actie-, belangen- en protestbewegingen doorgaans vanuit het perspectief van de overheid belicht. Het in juni gelanceerde platform Protest in Brabant voegt het geluid én de documenten van actievoerders zelf hieraan toe, zodat onze geschiedenis vanuit meerdere hoeken kan worden beleefd en onderzocht.

Hoe is de Brabantse milieubeweging ontstaan vanaf 1972? Welke thema’s stonden centraal vanaf het vroege begin? En wat is de rol van natuur- en milieuorganisaties anno nu? Het wordt straks voor iedereen mogelijk om bij het BHIC onderzoek te doen in het archief van de Brabantse Milieufederatie naar de ontwikkeling en het belang van de natuur- en milieubeweging in Brabant.

Hella Timmermans-Brands, provinciearchivaris van Noord-Brabant licht toe: “Juist het tegengeluid dat de milieubeweging heeft laten horen, maakt het archief van de Brabantse Milieufederatie bijzonder interessant. Het BHIC staat voor een collectie die een brede kijk op de geschiedenis mogelijk maakt, en waarin naast de bestuurlijke kant ook de maatschappelijke beweging kan worden onderzocht.”

Milieubeweging in Brabant

Het archief dat de BMF overdraagt bestaat uit dossiers en publicaties uit haar 50-jarig bestaan. Van bestemmingplannen buitengebied van alle Brabantse gemeenten tot plannen voor infrastructuur en Vinex-wijken. Maar denk ook aan de historische ontwikkeling van Eindhoven Airport en de Grenscorridor N69. En niet te vergeten, de vele publicaties die de BMF in de loop der jaren zelf heeft uitgegeven.

BMF-directeur Femke Dingemans: “Ons archief biedt veel informatie voor Brabanders die geïnteresseerd zijn in hoe hun leefomgeving de afgelopen 50 jaar is gevormd. Of het nu gaat om de aanleg van wegen, bedrijventerreinen, of bijvoorbeeld natuurontwikkelingsprojecten.”

Stem van natuur en milieu

De Brabantse Milieufederatie viert dit jaar haar jubileum en in het kader hiervan stelt ze haar archief graag ter beschikking aan alle Brabanders. Zodat iedereen kan ontdekken hoe de ruimte in Brabant zich de afgelopen 50 jaar heeft ontwikkeld.

“We dragen graag bij aan de geschiedschrijving over de milieubeweging in Brabant,” zegt Dingemans. “Dat doen we dit jubileumjaar onder andere met de overdracht van ons archief. Zo maken we Brabanders bewust van de kracht van groene vrijwilligers en het belang van een sterke milieubeweging.”

Het archief van de Brabantse Milieufederatie wordt opgenomen in de collectie van het BHIC en zal nadat het is geconserveerd en beschreven beschikbaar zijn voor iedereen die onderzoek wil doen naar de ruimtelijke ontwikkeling in Brabant en de rol die de milieubeweging hierin heeft gespeeld.

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur
    13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement