“Laat zien dat innovatie en design ook duurzaam kan”

Nieuws | Thema:

januari 21, 2020

“Laat zien dat innovatie en design ook duurzaam kan”

Door: Mayke Westerink

Steeds meer jonge Brabanders zetten zich in voor het klimaat. Zo ook de 27-jarige Steffie de Gaetano. Ze is een van de organisatoren van Students For Climate Eindhoven, een organisatie opgericht door Eindhovense studenten om op te komen voor het milieu. In november organiseerde zij hun eerste klimaatmars, waar ook de BMF meeliep.

Steffie zit op een regenachtige winterochtend aan een tafeltje bij Tea Stories op Strijp-S. In ditzelfde gebouw zit de Zero Waste Zone, een plasticvrij winkeltje. Naast duurzame scheermesjes, shampoos en andere plasticvrije middelen, staan er glazen voorraadpotten gevuld biologische muesli, bonen, koekjes en havermout. Na ons gesprek zal Steffie hier haar voedsel wegen en in haar meegenomen papieren zakken stoppen.

Dit is jouw meest inspirerende plek in Eindhoven. Waarom is dat?

“Ik denk dat Eindhoven nog een lange weg te gaan heeft om een duurzame stad te worden. Eindhoven is nog erg gericht op innovatieve technologieën en minder op duurzaamheid. Wel poppen er steeds meer nieuwe initiatieven op in Eindhoven, zoals deze plasticvrije winkel. Dat vind ik heel mooi om te zien en ik steun dit soort initiatieven graag.”

Wanneer werd jij je bewust van de klimaatverandering?

“De eerste keer dat ik me echt bewust werd van mijn impact op het milieu was in 2016, in mijn studententijd. Ik realiseerde me hoeveel plastic er om ons heen is. Ik werd zorgvuldiger met de producten die ik kocht, ging gesprekken aan met mijn familie en vrienden en begon onderzoek te doen naar duurzaamheid.

Vorig jaar kwam ik tot de realisatie dat je de meeste impact op het milieu kunt hebben door de activiteit waar je de meeste tijd aan besteed en waar je de meeste kennis over beschikt te verduurzamen. Bij mij was dat mijn baan als architect. De bouwsector is wereldwijd verantwoordelijk voor ongeveer 40% van alle CO2-uitstoot, dat moeten we veranderen. De negatieve impact op het milieu van mijn vakgebied kan niet gecompenseerd worden door vegetarisch te eten of plasticvrij te leven. Daarom heb ik recent besloten om mijn baan als architect op te geven en een duurzamer carrièrepad te bewandelen. Nu ga ik onderzoeken wat ik wel wil doen. Ik zou graag mensen willen onderwijzen over duurzame architectuur.

Ook sluit ik me aan als vrijwilliger bij verschillende organisaties die zich bezighouden met duurzaamheid, zoals Students For Climate.”

Ruim 150 kinderen, studenten en volwassenen liepen vrijdag 29 november door het winkelcentrum van Eindhoven om aandacht te vragen voor klimaat gerechtigheid. Deze klimaatstaking werd georganiseerd door Students For Climate Eindhoven.

Jij bent een van de organisatoren van Students for Climate. Hoe is deze organisatie ontstaan?

“Een groep studenten die elkaar kende van andere activiteiten vond het vreemd dat een stad als Eindhoven nog niet meedeed aan de wereldwijde beweging van klimaatstakingen en klimaatmarsen. Wij besloten het heft in eigen handen te nemen en organiseerde een bijeenkomst om ideeën bij elkaar te brengen.”

Welke boodschap willen jullie als organisatie uitdragen?

“Wij willen bewustzijn creëren voor de klimaatcrisis. Regio Brainport staat bekend als een van de meest innovatieve regio’s van de wereld, maar leidt nog niet in duurzaamheid. Het is belangrijk voor Eindhoven om te laten zien dat innovatie en design ook op een duurzame manier kan. Deze stad heeft alle middelen, maar mist het lef om de verandering te leiden.
Het grotere doel is om een verantwoordelijke partij op wereldschaal te zijn. De meest voor de hand liggende, maar meest belangrijke maatregel is het drastisch verlagen van de uitstoot. We zijn er van bewust dat dit een heel groot en breed doel is, maar het is simpelweg wel wat we moeten behalen.”

In november organiseerde jullie de eerste klimaatmars in Eindhoven, hoe kijken jullie hier op terug?

“We zien het als een succes. Er waren een hoop mensen en alles verliep soepel. Er zijn altijd dingen die verbeterd kunnen worden, zoals de route. Voor deze eerste keer zijn we zeker tevreden.”

Wat is de volgende stap voor Students For Climate?

“We hebben een gesprek met de wethouder Klimaat & Energie, Openbare ruimte & Milieu van Eindhoven in de planning staan. We willen zorgen dat de gemeente duurzaamheid op haar prioriteitenlijst zet. We hebben contact met verschillende experts om duurzaamheid in Eindhoven te bespreken. Ook werken we aan een holistisch manifest en we willen graag nog een klimaatmars organiseren.”

Wat kunnen Brabanders zelf doen tegen klimaatverandering?

“Ik denk door zo bewust mogelijk te leven. Dat kan al met kleine aanpassingen. Minder vlees en zuivel consumeren, zo min mogelijk plastic gebruiken, met de fiets of het ov gaan, tweedehandskleding kopen, lokaal kopen en lokale ondernemingen steunen. Dit is een beetje een abc’tje – iedereen zou dat moeten doen.

Uiteindelijk denk ik dat vegetarisch eten niet opweegt tegen een duurzame baan. Het begint met bewustzijn creëren in je persoonlijke leven, maar om echt impact te hebben moet dat bewustzijn uitgroeien tot iets groters. Zoals het verduurzamen van je baan of de activiteit waar je de meeste tijd aan besteed.”

De Brabantse Milieufederatie staat voor een duurzaam Brabant. Een schoon milieu, een vitale en rijke natuur, een gevarieerd landschap en een gezonde leefomgeving, daarom steunen wij lokale initiatieven om dit te bereiken. Nu en straks.

Tags: