2e aflevering Podcast: Op de bres voor een groene RES

Nieuws | Thema: Duurzame energie

december 6, 2021

Podcast: Op de bres voor een groene RES

Hoe zorg je dat de natuur en het aanleggen van zonne- en windparken harmonieus samen gaan? In de nieuwe podcastserie ‘Op de bres voor een groene RES’ geven De Natuur en Milieufederaties daar antwoord op.

In de tweedelige podcastserie van De Natuur en Milieufederaties onderzoekt Annie van de Pas (directeur NMF’s) voorbeelden van geslaagde zonne- en windparken. Welke rol spelen gemeenten daarin? En wat kan je als beleidsmedewerker doen?

Aflevering 1

Annie gaat in de eerste aflevering (open in Spotify) in gesprek over het behoud van de natuur, daarnaast onderzoekt ze wat gemeenten kunnen doen om in te zetten op schone energieprojecten die in het landschap passen. Daarvoor reist ze af naar Wijk bij Duurstede waar een ‘beauty contest’ voor ontwikkelaars van duurzame energie wordt gehouden.

In deze eerste aflevering is onder andere Martine van der Woude, bestuursadviseur bij de gemeente Wijk bij Duurstede, te gast. Martine van der Woude: “Over twee jaar zien we hier rijen met zonnepanelen, mooi ingepast in het landschap. Die dragen bij aan het energieneutraal maken van onze gemeente.”

Regionale energiestrategie

In de tweede aflevering van ‘Op de bres voor een groene RES’ (open in Spotify) zoomt Annie van de Pas uit en kijkt ze naar de regionale energiestrategie (RES) als geheel. Welke beren komen gemeenten tegen op de weg naar een groene en duurzame toekomst?

Als luisteraar leer je van experts en ervaringsdeskundigen. Zij vertellen je hoe ze zorgvuldig rekening houden met natuurinclusieve energieopwekking. Wat heeft een bestuurder nodig voor een succesvolle en groene RES?

Op weg naar een natuurinclusieve energietransitie

Als de wereldwijde temperatuur met meer dan 1,5 graden stijgt, wordt het leven op aarde heel onaangenaam. Schone energie uit natuurlijke bronnen zoals wind en zon zijn dus essentieel voor een duurzame toekomst. Tegelijkertijd moeten we ook de natuur koesteren en beschermen.

De bouw van zonne- en windparken staat soms op gespannen voet met het behoud van het Nederlandse landschap en de natuur. Daarnaast hebben we ook nog een biodiversiteitscrisis op te lossen. Het een hoeft niet ten koste te gaan van het ander: we moeten kijken naar regionale en lokale mogelijkheden om de duurzame energietransitie te laten slagen.

Met deze podcastserie willen de NMF’s ambtenaren en beleidsmakers inspireren om de kansen die er zijn voor natuur en landschap te omarmen. Eerder hebben de NMF’s ook een toolbox gelanceerd, net als een documentaire over de natuurinclusieve energietransitie.

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur