22 juni | Waterwandeling Bossche Broek Zuid

Waterwandeling Bossche Broek Zuid (22 juni 2024)

Waterwandeling Brabantse Wal (2023). Foto door Leonie Franken

De Brabantse Milieufederatie organiseert op zaterdagochtend 22 juni in samenwerking met Brabants Landschap en Natuurgroep Gestel een informatieve waterwandeling door natuurgebied Het Bossche Broek Zuid. Het gebied ligt tussen Den Bosch en Vught en er wordt op dit moment gewerkt aan natuurherstel onder andere om verdroging tegen te gaan. De waterwandeling biedt een goede mogelijkheid om weer te weten te komen over hoe en waarom de werkzaamheden plaatsvinden. Wandel je mee?

Aanmelden | Praktische informatie

Moerasdraak

Onder leiding van deskundige gidsen gaan we op avontuur in Het Bossche Broek Zuid, aangewezen als Natte Natuurparel en onderdeel van Natuurnetwerk Brabant. Het Bossche Broek had vroeger de bijnaam “Moerasdraak’ vanwege de natuurlijke verdediging die het moerasgebied bood aan Den Bosch. Bij dreiging kon het gebied ‘geïnundeerd’ worden: het werd dan onder water gezet om de vijand op afstand te houden.

Aan de slag met natuurherstel

In Het Bossche Broek Zuid voert Brabants Landschap op dit moment werkzaamheden uit Van oudsher was het gebied zeer drassig. Vanaf de jaren zestig van de vorige eeuw zijn veel gronden ontwaterd voor de landbouw. Ook vermesting heeft het mooie gebied aangetast.

De werkzaamheden zorgen ervoor dat Het Bossche Broek Zuid als Natte Natuurparel behouden blijft en de waterkwaliteit en waterbergingsfunctie hersteld wordt. Brabants Landschap, Waterschap De Dommel en de Gemeente Sint-Michielsgestel werken samen aan de herinrichting van het gebied, met vochtige hooilanden en natte schraalgraslanden als resultaat.

De wandeling

We starten de wandeling met koffie, thee en een kleine versnapering. Ondertussen vertelt Martijn Fliervoet, boswachter Brabants Landschap, alvast wat over het gebied en de werkzaamheden die er plaatsvinden. Daarna gaan we, begeleid door zowel medewerkers van Brabants Landschap als gidsen van Natuurgroep Gestel, Het Bossche Broek Zuid in om met eigen ogen te zien wat er gebeurt en wat er allemaal aan flora en fauna in dit natuurgebied te vinden is.

Overzichtsfoto over deel van de Bossche Broek Zuid. Foto door: Brabants Landschap.

Datum: zaterdag 22 juni 2024

Tijd: vanaf 9.30 uur tot ongeveer 12.30 uur

Locatie: Na inschrijving ontvang je een aantal dagen voor de start meer informatie over het programma, waaronder de exacte startlocatie van de wandeling.

Inschrijven: Het aantal inschrijvingen is beperkt, meld je daarom uiterlijk dinsdag 18 juni 2024 aan. Mocht je toch niet kunnen komen, meld je dan alsjeblieft af zodat anderen de kans krijgen om deel te nemen.

De wandeling is GRATIS. Na inschrijven ontvang je een aantal dagen voor de start meer informatie over het programma.

Meer informatie

Deze wandeling wordt georganiseerd door de Brabantse Milieufederatie in samenwerking met Brabants Landschap en Natuurgroep Gestel. Meer informatie over de werkzaamheden in Het Bossche Broek Zuid is te vinden op de speciale website over de Herinrichting.

Meer weten?

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!