Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant

maart 13, 2024

VELDHOVEN, 12 maart 2024 – Ecodorp Klein Oers heeft de Kringlogo-prijs overhandigd gekregen door de Brabantse Milieufederatie (BMF). De jaarlijkse prijs, in de vorm van een circulaire wisselbokaal, is bedoeld als steun in de rug voor het ambitieuze burgerinitiatief bij hun droom: het bouwen aan een duurzame toekomst.

In Ecodorp Klein Oers te Veldhoven worden veertig woningen gebouwd. Dat doen de toekomstige bewoners zelf, samen met een groep gedreven vrijwilligers. Het Ecodorp wordt zo circulair mogelijk gebouwd: de woningen zijn van gerecyclede en natuurlijke materialen. Zo is de fundering gemaakt van afval uit de glasindustrie en de geluidsisolatie van de woningen van oude, gerecyclede spijkerbroeken. Stro, hout en leem worden gebruikt als bouw- en isolatiemateriaal.

Milieuvriendelijk én sociaal

Femke Dingemans, directeur-bestuurder van de BMF, overhandigt de prijs aan Cynthia van Schendel (initiatiefneemster) en Nicoline van de Ven. Cynthia van Schendel reageert verheugt: “Ik ben heel trots op wat we als Ecodorp Klein Oers doen. We hebben hard moeten vechten om het Ecodorp van de grond te krijgen. Het is mooi om met deze prijs erkenning te krijgen voor onze aanpak.”

Deze aanpak is voor het Ecodorp niet alleen een manier van werken, maar ook een manier van leven. Milieuvriendelijk bouwen en het vormen van een community gaan in het Ecodorp hand in hand. Zo vertelt Cynthia dat alle toekomstige bewoners meehelpen met bouwen: “Zo houden we het betaalbaar en krijgt iedereen de kans om een steentje bij te dragen aan de community.” De toekomstig bewoners werken nauw samen met aannemer Versteegden, Kim (architect bij Archi3o) en woningcoöperatie ‘Thuis’.

De jury was dan ook onder de indruk van de grote betrokkenheid van toekomstige bewoners en andere vrijwilligers: “Dit initiatief toont aan hoe een gedeelde visie en actieve participatie kunnen leiden tot een bloeiende en duurzame gemeenschap,” schrijft de jury. “Daarnaast denken de toekomstig bewoners in de breedte na over hun impact op de omgeving. Zo gaan ze aan de slag met duurzaam watergebruik, een gezamenlijke moestuin en het delen van spullen.”

Brabant: dé provincie voor Ecodorpen?

Klein Oers is onderdeel van een groeiende beweging van Ecodorpen. Cynthia van Schendel: “Hoewel het concept van een Ecodorp behoorlijk nieuw is, groeit de interesse snel. We willen daarom graag laten zien dat het écht kan: door ons eigen verhaal te vertellen en door andere initiatieven te begeleiden.”

Zeker in Brabant is de interesse in deze duurzame woonvorm groot. Zo belooft de provincie een proeftuin te worden voor deze manier van wonen en leven. Ook vorig jaar won in Brabant een Ecodorp de prijs voor het meest circulaire bewonersinitiatief: Ecodorp Boekel.

Kringlogo-prijs

De Kringlogo-prijs is een prijs ter ere van burgers die de handen uit de mouwen steken en zelf laten zien hoe een duurzame, circulaire toekomst er uit kan zien. De prijs wordt jaarlijks door de Natuur en Milieufederaties uitgereikt tijdens de week van de circulaire economie. Het winnende initiatief krijgt een circulaire wisseltrofee en mag zich een jaar lang “het meest circulaire burgerinitiatief van Brabant” noemen.