Geweest: Tentoonstelling ’50 jaar milieubeweging in Brabant’

Project | Thema: 50 jaar BMF

Geweest: Tentoonstelling 50 jaar milieubeweging in Brabant

Opening tentoonstelling ’50 jaar milieubeweging in Brabant’, foto: VRBLD photofilm/Angeline Swinkels

Van 16 september t/m 29 oktober 2022 is de tentoonstelling: 50 jaar milieubeweging in Brabant te zien in het provinciehuis. Het is een eerbetoon aan alle Brabanders die zich met enthousiasme en daadkracht inzetten voor natuur, milieu en klimaat.

De tentoonstelling laat de veelzijdigheid van de milieubeweging zien. Toen en nu. Het maakt bezoekers bewust van de kracht van groene vrijwilligers en de noodzaak van een milieubeweging die samen met maatschappelijke organisaties en overheden stem geeft aan per definitie stemloze belangen.

De Brabantse milieubeweging is een essentieel onderdeel van een rijke, levendige provinciale democratie. Het provinciehuis in Noord-Brabant is daarom de ideale plek voor een tentoonstelling over 50 jaar milieubeweging in Brabant.

Opening tentoonstelling

De tentoonstelling is officieel geopend door Hagar Roijackers (gedeputeerde Water, Natuur en Gebiedsgerichte aanpak) in aanwezigheid van alle geportretteerden en vele groene vrijwilligers, leden van lokale natuur- en milieuorganisaties en andere geïnteresseerden.

“De kracht en het belang van de Brabantse milieubeweging mag en kan niet worden onderschat en de rol die de Brabantse milieubeweging speelt,” zegt Roijackers in haar dankwoord. Ze noemt de beweging de hoeder van onze gezondheid, onze brede welvaart en dat wat kwetsbaar is, maar zo essentieel voor ons leven en welzijn.

“Dat is de rol die we echt nodig blijven hebben, minstens vijftig jaar, en ik denk dat de tegenwind waarin de milieubeweging vijftig jaar heeft gestaan, wat meer de wind in de rug zal krijgen. […] Ik dank de milieubeweging. Ik dank voor vijftig jaar aan kracht, aan power, aan groene ideeën, aan het op de been brengen van de Brabanders om te zeggen: ‘Het moet stoppen met wat slecht is en hier hebben we ideeën voor wat goed is’. En ik vertrouw erop dat we de komende tijd ook als Brabants Provinciebestuur met jullie ideeën, met jullie energie, aan de slag kunnen.”

Tentoonstelling bezoeken

We nodigen je van harte uit om de tentoonstelling te bezichtigen. Deze is nog te zien tot en met 29 oktober 2022 in het provinciehuis in ’s-Hertogenbosch.

Openingstijden: elke werkdag van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Verhalen achter de foto's

Jubileum Brabantse Milieufederatie

De Brabantse Milieufederatie bestaat 50 jaar. En dat succes is niet slechts iets van ons, maar is het succes van alle groene vrijwilligers die zich inzetten voor natuur, milieu en klimaat in Brabant.

Sinds 1972 samen sterk voor een mooi en duurzaam Brabant!

50 JAAR MILIEUBEWEGING

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!