Stefanie van Heck: ‘Ik had als klein meisje al een dierenreddingsclub’

september 14, 2022

Vrijwilliger bij jeugdafdeling IVN Heeze-Leende

Stefanie van Heck: ‘Ik had als klein meisje al een dierenreddingsclub’

Stefanie van Heck is vrijwilliger bij de jeugdafdeling van IVN Heeze-Leende, foto: Erik van der Burgt, BMF

Met nieuwsgierige kinderen de natuur in, of letterlijk de boer op: blijer kun je Stefanie van Heck niet maken. Ze geniet als coördinator bij de jeugdafdeling van IVN Heeze-Leende van alle mooie en waardevolle momenten bij deze bijzondere natuureducatie. “Dat geluksgevoel in de natuur: daar kan niets tegenop!”

50 JAAR BMF | Door: Rens van Ginneken

Een gezellige bedrijvigheid op de vroege zondagochtend op de Strabrechtse Heide, nabij het Heidecafé en het Kabouterpad. Een flinke groep kinderen is klaar om op excursie te gaan in het prachtige heide- en bosgebied. Een serieuze microscoop staat paraat om het veldwerk te ondersteunen. Voor Stefanie van Heck, opgeleid als sociaal-pedagogisch werker, maar momenteel vooral moeder van twee jonge kinderen, voelt dit gebied altijd als thuiskomen.

“Ik heb vroeger lang in Kenia gewoond en hier ervaar ik weer het gevoel van de savanne. Er is rust en ruimte, je vindt hier slangen en hagedissen en talloze insectensoorten. Zelfs het gentiaanblauwtje komt hier voor. Het gebied zelf is zéér divers, met dennen- en loofbos, vennen, boerderijen, de Kleine Dommel die erdoorheen meandert. Dat is echt rijkdom, om dat zo dicht bij huis te hebben!”

Nieuw leven in jeugdafdeling

En dan te bedenken dat in de jaren zeventig een fors deel van dit bijzondere natuurgebied ten prooi leek te gaan vallen aan de wegenbouwers die er de nieuwe Rijksweg 75 dwars doorheen wilden aanleggen. Het was aan de stevige inzet van verschillende natuurbelangenverenigingen en BMF te danken dat het onzalige plan niet doorging: de Tweede Kamer koos voor verbetering van de al bestaande A2. Ongeveer in dezelfde periode ontstond de jeugdafdeling van IVN Heeze-Leende.

“Dat bloedde na een aantal jaren helaas dood, maar sinds een tijdje is de afdeling weer nieuw leven ingeblazen. We hebben weer tientallen kinderen enthousiast kunnen maken voor IVN en inmiddels is er ook een vaste groep gedreven ouders/vrijwilligers, die de deskundige gidsen van IVN bijvoorbeeld ondersteunen bij excursies zoals deze”, vertelt Stefanie tegen de achtergrond van vrolijke kinderstemmen in de verte.

Foto: Erik van der Burgt, BMF

Blijven prikkelen

Haar zoon is ook lid van de jeugdafdeling en zo raakte Stefanie als ‘betrokken ouder’ zelf ook geïnteresseerd.

“Ik begeleid vooral de jongere kinderen, met een hechte groep andere ouders. Ik vind het belangrijk dat deze keuze voor ‘de natuur ontdekken’ er is voor kinderen. Zeker bij jonge kinderen is dat heel praktisch gericht: onbevangen buiten zijn, ontdekken én kunnen spelen. Het heet niet voor niets de Jeugd IVN. De kunst is om de kinderen te blijven prikkelen en ook aan hen te vragen wat ze nog willen leren. Dat kan variëren van paddenstoelen tot insecten en van fossielen tot nestkastjes maken. Blijkbaar slaat het goed aan, want we krijgen regelmatig positieve reacties via de ouders groepsapp. We hebben zelf een basiscursus gehad, maar inhoudelijk vallen we graag terug op de ervaren IVN-gidsen die met ons meelopen. Die kunnen echt héél boeiend vertellen over alles wat we tegenkomen.”

Een beetje rauwdouwer

Ze erkent: “Dit moet wel een beetje al in je zitten. Ik was vroeger wel een soort rauwdouwertje hoor. Altijd buiten, spelletjes, hutten maken. Ik had zelfs een ‘dierenreddingsclub’ voor zielige dieren opgezet. Ik zie dat nu bij mijn zoon ook een beetje terug. We hebben nu libellenlarven thuis en kikkervisjes. En hij voert mieren aan de schaatsenrijders. Hij snapt dat die ook moeten eten. Zelf is hij trouwens bewust vegetariër, in tegenstelling tot zijn ouders”, lacht ze.

Het geluksgevoel

Ze besluit: “Ik vind het toch belangrijk om kinderen bewust te maken van de natuur, van de kwetsbare balans en van ons aandeel in het grote geheel. Dat begint bij bewustwording en begrip voor de natuur. We hebben bijvoorbeeld lang gedacht dat de stoep schoonmaken met azijn ‘natuurlijk’ was, maar nu weten we dat dit toch de ecologie en het grondwater kan aantasten.”

Ze kijkt nog eens met een brede glimlach rond over de weelderige Strabrechtse Heide, ooit bijna opgeofferd voor asfalt en uitlaatgassen. “Dat geluksgevoel dat je ervaart in de natuur, samen met kinderen… Daar kan niets tegenop!”

Kinderen van de jeugdafdeling van IVN Heeze-Leende, foto: Erik van der Burgt, BMF
Foto: Erik van der Burgt, BMF

*Deze interviews zijn een initiatief van de Brabantse Milieufederatie, maar geven niet noodzakelijk het standpunt van de Brabantse Milieufederatie weer.

Ontdek meer groene verhalen

Jubileum Brabantse Milieufederatie

De Brabantse Milieufederatie bestaat 50 jaar. En dat succes is niet slechts iets van ons, maar is het succes van alle groene vrijwilligers die zich inzetten voor natuur, milieu en klimaat in Brabant.

Sinds 1972 samen sterk voor een mooi en duurzaam Brabant!

50 JAAR MILIEUBEWEGING

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!