Rolph Adriaansen: Van Pet naar Pret is de overtreffende trap van genieten

september 14, 2022

Bedenker kroonluchter van afvalflesjes: Rolph Adriaansen

Van Pet naar Pret is de overtreffende trap van genieten

Rolph Adriaansen in de LocHal bij zijn kroonluchter, foto: Erik van der Burgt, BMF

Als je iets met een negatief imago als ‘afval’ positief benadert, kunnen er zomaar hele mooie dingen ontstaan. Met ‘genieten en laten genieten’ maakte Rolph Adriaansen van De Genietgroep mensen deelgenoot van een mooie reis. Met zijn kleurige, gigantische kroonluchter van afvalflesjes in de LocHal in Tilburg inspireert hij om anders naar afval te kijken. Een circulaire economie is ook voor de BMF een speerpunt. Bestaat afval eigenlijk wel?

50 JAAR BMF | Door: Rens van Ginneken

Een blikvanger van jewelste, die vele tientallen kubieke meters in de ruimte vult. De blikken gaan onweerstaanbaar omhoog bij binnenkomst in de immense centrale ruimte van de LocHal in Tilburg. De kleurrijke kroonluchter, gemaakt van tienduizend petflesjes, is misschien wel het kroonjuweel van deze centrale stadsplek, waar onder meer Bibliotheek Midden-Brabant en Kunstloc Brabant gehuisvest zijn.

Rolph Adriaansen – bedenker en aanjager van het aanstekelijke project – kreeg sinds de onthulling eind 2021 al veel complimenten voor dit ‘lumineuze idee’ en de mooie, bijzondere weg er naar toe.

Een positieve draai

“Bij een carrièreswitch vroeg iemand me eens: waar geniet jij zelf eigenlijk van? Die vraag overviel me, eigenlijk had ik daar nooit echt over nagedacht”, bekent Rolph.

“Ik besefte gaandeweg dat het voor mij vooral zat in dingen waarvan je enthousiast wordt tijdens het doen. En belangrijker nog: ik ontdekte dat ik nog veel meer kon genieten als je anderen kunt laten delen in je enthousiasme. Delen is de overtreffende trap van genieten! Zo ontstond mijn bedrijfsnaam ‘Genietgroep’ en bedacht ik vanuit die basis verschillende concepten om iets met een negatieve lading zoals ‘vervuiling’ een positieve draai te geven.”

Versnipperfiets

Zo ontstond in 2016 het idee om van plastic wegwerpflesjes (petflesjes) iets positiefs te maken. En hij begon met het inzamelen van plastic wegwerpflesjes in Tilburg. Uit overvolle afvalbakken, maar ook als zwerfafval op straat en in plantsoenen.

“Ik wilde zoveel mogelijk impact maken. Ik bedacht de slogan ‘Van PET naar PRET’ en ik vertelde mijn verhaal bij scholen, bedrijven en maatschappelijke instanties. Ik bleef het vertrouwen houden, ondanks kritiek soms, dat van het één uiteindelijk het ander zal komen. Steeds meer mensen kreeg ik enthousiast voor het idee om van afvalflesjes iets moois te maken.”

Er was echter nog wel een praktisch ‘dingetje’: hoe versnipper je al die ingezamelde flesjes? Rolph: “Daarvoor bedacht ik de Re-Cycle: een spinningfiets die een versnipperaar aandrijft. De Re-Cycle ging mee ‘op tournee’, naar scholen bijvoorbeeld. Hartstikke leuk om challenges tussen klassen mee te doen natuurlijk. Het is arbeidsintensief allemaal, maar juist daarom ook extra leuk”, vertelt de enthousiaste ondernemer.

Enthousiast door ‘petsparen’

De versnipperde flesjes bleken veelkleurige plastic ‘kristallen’ op te leveren. “Dat gaf al een wauw-effect. In 2019 ontstond het idee van ‘PET sparen’, waarbij inwoners lege flesjes konden inleveren om er plastic bollen van te maken voor een enorme kroonluchter, met vele verschillende kleurschakeringen erin. Mensen werden zo enthousiast van het ‘PET sparen’ verhaal; ze creëerden zelfs netwerkjes. Al gauw hadden we 200.000 flesjes.

Het verzamelen, versnipperen en schoonmaken van de flesjes, maar ook het ontwikkelen en bakken van de 169 bollen voor de kroonluchter kwamen voor eigen rekening en de hulp van vrijwilligers. Het exposeren van de kroonluchter is mogelijk gemaakt door crowdfunding. Die moest zo mooi mogelijk, maar ook zo veilig mogelijk komen hangen in de hal.”

Wauw-impact belangrijkst

Rolph wordt blij en trots van alle positieve reacties op zijn fameuze kroonluchter. “Mensen vinden het vaak verbluffend dat we dit met afval hebben gemaakt. Toch vind ik de kroonluchter als wauw-impact nog belangrijker dan als recycle product. Ik wil inspireren. Waarde creëren vanuit een positieve gedachte.”

“De kroonluchter mag hopelijk zo lang mogelijk blijven hangen. Hier bereik ik een groot en internationaal publiek. Ondertussen zijn we al bezig met nieuwe varianten van de kroonluchter voor andere steden en het zou helemáál gaaf zijn als hij ‘op reis’ zou kunnen, naar New York of Milaan bijvoorbeeld, voor nóg meer impact.”

Liever triggeren dan discussie

De gedreven ondernemer heeft inmiddels al tal van andere ideeën uitgewerkt of in de maak. Circulaire programma’s, lesprogramma’s, concepten, producten.

“Alles om mensen in het positieve verhaal te ‘lokken’. Mooi dat de BMF ook op die manier in de wedstrijd staat en dat ze zien dat dit potentie heeft. Kijken naar mogelijkheden in plaats van problemen zien. Ik ben niet zo van de discussies. Ik wil liever triggeren, dan bereik je mensen eerder.”

Hij kijkt nog eens omhoog naar zijn imponerende creatie. “Voor mij is het verdienmodel hooguit indirect, maar toch kan ik gerust zeggen dat dit mijn levenswerk is.” De sprankeling in zijn ogen vertelt hetzelfde verhaal.

*Deze interviews zijn een initiatief van de Brabantse Milieufederatie, maar geven niet noodzakelijk het standpunt van de Brabantse Milieufederatie weer.

Ontdek meer groene verhalen

Jubileum Brabantse Milieufederatie

De Brabantse Milieufederatie bestaat 50 jaar. En dat succes is niet slechts iets van ons, maar is het succes van alle groene vrijwilligers die zich inzetten voor natuur, milieu en klimaat in Brabant.

Sinds 1972 samen sterk voor een mooi en duurzaam Brabant!

50 JAAR MILIEUBEWEGING

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!