Onno Eigeman: Onvermoeibaar bouwen aan de energietransitie

Blog | Thema: 50 jaar BMF

september 14, 2022

Aanjager ‘duurzame energie voor iedereen’: Onno Eigeman

Onvermoeibaar bouwen aan de energietransitie

Onno Eigeman staat voor het gemeentehuis en heeft een zonnepaneel vast
Onno Eigeman voor het gemeentehuis van Halderberge, foto: Erik van der Burgt, BMF

Vanuit de gemeente Halderberge werkt Onno Eigeman dagelijks aan de transitie naar zoveel mogelijk duurzame energie. Als medebestuurder van STichting Ondersteuning Energietransitie Realisatie (STOER), als bestuursvoorzitter van EC Energiek Halderberge én als ‘Energieboswachter’ zag hij al vele mooie projecten ontstaan, maar er kan nog véél meer, zo weet hij. In de BMF vond hij een waardevolle partner om de vurig gewenste transitie te stimuleren en te versnellen.

De weg naar ‘zo volledig mogelijk duurzame energie’ had voor Onno de kenmerken van de loop van een rivier: ontspringen aan een kleine bron, als een traag meanderend stroompje. Gaandeweg wordt het stroompje meer en meer gevoed door allerlei zijtakjes, totdat uiteindelijk een brede rivier onstuitbaar door het landschap dendert.

“Met de Energie Coöperatie Halderberge zijn we al in 2013 gestart”, begint hij. “Er kwam een opdracht voor energietransitie in zestien West-Brabantse gemeenten, waarbij we aanhaakten. Er volgden lijntjes met bestuurders, bedrijven en banken en we konden 26 energiecoaches aanstellen. Vervolgens bouwden we verder vanuit onze stichting STOER. Het kostte veel tijd, maar gaandeweg werd het makkelijker om partners te vinden. We worden nu spontaan benaderd door ondernemers die ruimte beschikbaar hebben voor zonnepanelen. Eerst moesten we veel trekken, nu worden we geduwd.”

Mooie opsteker

Energieloket Halderberge heeft een eigen stek voor zijn Energiecoaches en klanten, vlak bij de majestueuze basiliek in Oudenbosch. Onno wijst op het legplan van de 306 zonnepanelen voor het dak van het gemeentehuis aldaar, een mooie opsteker voor de coöperatie, inmiddels zijn we met het vijfde zonneproject bezig.

“Het doel is vooral: geld lokaal houden om de energietransitie weer nieuwe duwtjes te geven. Dat lukt steeds beter”, aldus de enthousiaste coördinator. “Onze coaches geven desgewenst aan huis advies. Van daaruit bekijken huiseigenaren of ze het zelf kunnen aanpakken, of dat ze wellicht nog hulp van ons nodig hebben. Meestal gaat het om zonnepanelen. We helpen dan bijvoorbeeld bij het vergelijken van offertes. We wijzen daarbij ook op de toenemende behoefte aan elektriciteitscapaciteit, want we moeten ‘van het gas af’, bijvoorbeeld met elektrisch koken en verwarmen.”

Energieboswachter via BMF

Via een leertraject van BMF werd hij inmiddels ook Energieboswachter, om natuurinclusieve zon- en windparken te helpen realiseren.

“Het gaat dan vooral om grondgebonden projecten. We willen graag zon- en windenergie, maar we willen daarin ook het versterken van het landschap en de biodiversiteit meenemen: ‘win-win’. We kunnen dan ook een natuurorganisatie mee laten kijken, voor optimaal resultaat. Wij zien het liefst projecten – zoals bij het gemeentehuis – waarin meer mensen kunnen participeren. We doen het mét elkaar en vóór elkaar. Het duurt misschien iets langer, maar uiteindelijk bereik je meer.”

‘Energiearmoede’ aanpakken

Onno is bij uitstek ‘optimist vanuit ervaring’, maar één ding baart hem nog zorgen. Momenteel kan lang niet iedereen mee in de energietransitie, simpelweg omdat veel mensen niet het geld ‘op de plank hebben liggen’ voor duurzame investeringen.

“Die ‘energiearmoede’ is schrijnend, want velen willen het in hun hart graag en het zou hen ook veel energiekosten besparen. Het is natuurlijk raar dat alleen de beter gesitueerden daarin kunnen meedoen. Die discussie moeten we breed inzetten met de maatschappelijke organisaties. Er wordt nu voor de lagere inkomens ad hoc gecompenseerd door de overheid, in de strijd tegen de gigantische energieprijzen. Kunnen we ons niet beter inspannen om de lagere inkomens voor de lánge termijn te helpen met duurzame energie? Dat is óók win-win: voor de maatschappij én voor de natuur.”

Gezinsleden inspireren

Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst, dat realiseert de coördinator zich terdege. “Zij kijken nu al anders naar milieu en energie dan wij vroeger deden. Daarom laten we ons ook zien in het onderwijs. Jongeren kunnen dan Junior Energiecoach worden, zodat ze energiebesparing thuis in de praktijk kunnen brengen en hun mede-gezinsleden weer kunnen inspireren. Gaan pubers straks hun ouders bijspijkeren op energiegebied? Het zou zomaar kunnen!” Daarnaast zijn ze franchisenemer van EnergieStudent in West-Brabant en geven ze studenten maatschappelijke bijbaantjes in de energietransitie, waardoor ze wellicht ook een baan in die richting leuk vinden.

Hij besluit: “Ik wil graag concrete dingen. Ik ben bepaald geen ‘geitenwollen sok’, ik heb ze zelfs nog nooit gedragen, haha! Het heeft een heel serieuze kant, het klimaat. Maar als je er op deze manier mee bezig bent, dan glimlach je opvallend vaak om wat je bereikt. Natuurlijk wil ik een betere wereld voor mijn drie dochters achterlaten. Blijkbaar heb ik ze al besmet, want ze corrigeren me al als ik ergens een deur open laat staan!”

*Deze interviews zijn een initiatief van de Brabantse Milieufederatie, maar geven niet noodzakelijk het standpunt van de Brabantse Milieufederatie weer.

Ontdek meer groene verhalen

Jubileum Brabantse Milieufederatie

De Brabantse Milieufederatie bestaat 50 jaar. En dat succes is niet slechts iets van ons, maar is het succes van alle groene vrijwilligers die zich inzetten voor natuur, milieu en klimaat in Brabant.

Sinds 1972 samen sterk voor een mooi en duurzaam Brabant!

50 JAAR MILIEUBEWEGING

JE HOEFT NIETS TE MISSEN
Ontvang updates met nieuws, cursussen, workshops, lezingen en nog veel meer!