BMF opent gratis tentoonstelling over 50 jaar Brabantse milieubeweging in Provinciehuis

Nieuws | Thema: 50 jaar BMF

september 16, 2022

Opening tentoonstelling ’50 jaar milieubeweging in Brabant’, foto: VRBLD photofilm/Angeline Swinkels

Al 50 jaar zetten groene vrijwilligers zich in voor natuur, milieu en klimaat in Brabant. Als eerbetoon aan al deze Brabanders is vanaf vandaag de fototentoonstelling ‘50 jaar milieubeweging in Brabant’ te zien in het Provinciehuis in ’s-Hertogenbosch.

De Brabantse Milieufederatie viert dit jaar haar 50-jarig jubileum. Om dat te vieren, blikt de natuur- en milieuorganisatie terug én deelt de verhalen van groene vrijwilligers.

“Deze expositie is een eerbetoon aan alle Brabanders die zich met enthousiasme en daadkracht inzetten voor natuur, milieu en klimaat”, zegt BMF-directeur Femke Dingemans. “In 50 jaar hebben we laten zien wat we kunnen bereiken als we de krachten bundelen. In deze fototentoonstelling zie je dan ook foto’s van ons Brabantse land en foto’s uit ons rijke archief. Deze foto’s worden afgewisseld met zes portretten van Brabanders die ook vandaag de dag laten zien dat een duurzame verandering mogelijk is.”

Gedeputeerde Roijackers opent tentoonstelling

Gedeputeerde Hagar Roijackers, foto: VRBLD photofilm/Angeline Swinkels

De tentoonstelling is officieel geopend door Hagar Roijackers (gedeputeerde Water, Natuur en Gebiedsgerichte aanpak) in aanwezigheid van alle geportretteerden en vele groene vrijwilligers, leden van lokale natuur- en milieuorganisaties en andere geïnteresseerden.

“De kracht en het belang van de Brabantse milieubeweging mag en kan niet worden onderschat en de rol die de Brabantse milieubeweging speelt,” zegt Roijackers in haar dankwoord. Ze noemt de beweging de hoeder van onze gezondheid, onze brede welvaart en dat wat kwetsbaar is, maar zo essentieel voor ons leven en welzijn.

“Dat is de rol die we echt nodig blijven hebben, minstens vijftig jaar, en ik denk dat de tegenwind waarin de milieubeweging vijftig jaar heeft gestaan, wat meer de wind in de rug zal krijgen. […] Ik dank de milieubeweging. Ik dank voor vijftig jaar aan kracht, aan power, aan groene ideeën, aan het op de been brengen van de Brabanders om te zeggen: ‘Het moet stoppen met wat slecht is en hier hebben we ideeën voor wat goed is’. En ik vertrouw erop dat we de komende tijd ook als Brabants Provinciebestuur met jullie ideeën, met jullie energie, aan de slag kunnen.”

Samen maken we het verschil

De urgentie is groot om met elkaar te investeren in een duurzaam Brabant. Een provincie waar ruimte is voor bomen en planten, dieren en insecten. Waar de landbouw samenwerkt mét de natuur, waar we écht duurzame energie opwekken en waar we slim omgaan met ons waardevolle grondwater en andere grondstoffen.

Dingemans: “Heel veel Brabanders willen meedoen aan het vergroenen en verduurzamen van hun leefomgeving. Samen met de Brabantse politiek, maatschappelijke partners en gezamenlijke achterban blijft de Brabantse Milieufederatie zich dan ook inzetten om Brabant mooier en duurzamer te maken.”

De tentoonstelling ‘50 jaar milieubeweging in Brabant’ is nog te zien tot en met 29 oktober 2022 in het Provinciehuis in ’s-Hertogenbosch. Openingstijden: elke werkdag van 08.00 uur tot 17.00 uur.

Verhalen achter de foto's

Jubileum Brabantse Milieufederatie

De Brabantse Milieufederatie bestaat 50 jaar. En dat succes is niet slechts iets van ons, maar is het succes van alle groene vrijwilligers die zich inzetten voor natuur, milieu en klimaat in Brabant.

Sinds 1972 samen sterk voor een mooi en duurzaam Brabant!

50 JAAR MILIEUBEWEGING

25 maart 2024 Natuurorganisaties blijven strijden voor Europese natuur
    13 maart 2024 Ecodorp Klein Oers wint prijs voor meest circulaire bewonersinitiatief van Brabant
    27 februari 2024 Natuurherstelwet definitief aangenomen door Europees Parlement